سلامتی شما

11 روش برای استفاده صحیح از ویلچر ساده

ویلچر ایرانی

نحوه استفاده صحیح از ویلچر دستی

اگر قبلاً هرگز از ویلچر دستی یا ساده استفاده نکرده‌اید، احتمالاً از خود می‌پرسید که چگونه باید براحتی حرکت کنید. ما می‌توانیم به شما کمک کنیم! در این مقاله، همه چیزهایی را که باید در مورد حرکت با ویلچر، مانند نحوه حرکت به جلو، عقب، چپ، راست و همچنین بهترین راه برای مدیریت ایمن رمپ‌ها و موانع را که باید بدانید، بررسی خواهیم کرد.

شرکت ایران بهکار با تولید ویلچرهای ایرانی با کیفیت گامی بلند جهت بومی سازی این صنعت برداشته‌است. ایران بهکار انواع ویلچر از جمله ویلچر ساده، ارتوپدی، حمامی، کودک و … را تولید می‌کند.

 

1: در دست گرفتن صحیح چرخ‌ها :

ویلچر ساده

دست‌های خود را روی رینگ ‌ای دستی که روی چرخ‌های عقب قرار دارند قرار دهید. اگر خودتان با ویلچر خود کار می‌کنید (بدون اینکه مراقب شما را هل دهد)، از لبه‌های فلزی دستی صندلی برای حرکت و فرمان استفاده خواهید کرد. دست چپ خود را روی لبه چپ و دست راست خود را روی لبه سمت راست قرار دهید. سعی کنید رینگ‌ها را ثابت نگه دارید. در ابتدا ممکن است کمی تمرین لازم باشد، اما از پس آن بر می‌آیید.

• برای کمک به جلوگیری از تاول، سوختگی با چرخ و پینه‌ی دست، از دستکش‌های بدون انگشت استفاده کنید.
• ناخن‌های خود را کوتاه نگه دارید.
• اگر قدرت کمی در گرفتن چرخ‌ها دارید، از ارائه دهنده ویلچر خود در مورد رینگ‌های مخصوص بپرسید.

2: جلو رفتن :

ویلچر ساده

رینگ‌ها را به جلو و پایین فشار دهید. دست‌های خود را تا جای ممکن به عقب چرخ‌ها ببرید و رینگ‌ها را بگیرید. با نگه داشتن رینگ‌ها و حرکت دادن آنها در جهت جلو، چرخ‌ها را به سمت جلو هل دهید. سپس، رینگ‌ها را رها کنید. دستان خود را به حالت اولیه برگردانید و این کار را تکرار کنید تا همچنان به جلو حرکت کنید.

3: چرخیدن به چپ و راست :

ویلچر ساده

برای گردش به چپ، چرخ چپ را ثابت نگه دارید و چرخ سمت راست را به جلو هل دهید. لبه رینگ چپ را خوب بگیرید. چرخ راست را با دست راست به جلو فشار دهید تا به چپ بپیچید. برای گردش به راست، برعکس عمل کنید: چرخ سمت راست را بگیرید و در حالی که چرخ چپ را به جلو هل می‌دهید، ثابت نگه دارید.

4: به عقب رفتن :

ویلچر ساده

به جلو خم شوید، چرخ‌ها را بگیرید و به عقب فشار دهید. همانطور که چرخ‌ها را به سمت عقب هل می‌دهید، کمی آنها را به سمت پایین فشار دهید. مراقب باشید، زیرا چرخ‌های کوچک در جلو باید به دور خود بچرخند. آهسته بروید و فراموش نکنید که به پشت سر خود نگاه کنید.

5: توقف ویلچر :

ویلچر ساده

رینگ‌ها را بگیرید و از اصطکاک برای کاهش سرعت آنها استفاده کنید. لبه را بین انگشت شست و کناره اولین مفصل انگشت اشاره فشار دهید. اگر رینگ‌ها خیس هستند، به جای آن لاستیک را فشار دهید. پس از اعمال اصطکاک باید متوقف شوید.

• اگر در شیب هستید یا نیاز به توقف ناگهانی دارید، اصطکاک می‌تواند به دستان شما آسیب برساند، بنابراین مراقب باشید.

 

6: بالا و پایین رفتن از رمپ :

ویلچر ساده

کمی به جلو خم شوید و از فشارهای سریع و کوتاه استفاده کنید. هنگام بالا یا پایین رفتن از رمپ ویلچر را صاف نگه دارید تا واژگون نشوید. اگر از یک سطح شیب دار پایین می‌روید، اصطکاک را روی رینگ‌های دست حفظ کنید تا سرعت خود را کنترل کنید.

• به خودتان اجازه ندهید در سراشیبی سرعت زیادی داشته باشید وگرنه ممکن است نتوانید توقف کنید.
• بالا رفتن از شیب واقعاً می‌تواند تمرینی برای بازوهای شما باشد! شما ممکن است نیاز به تمرین داشته باشید تا عضلات خود را بسازید.
• سعی نکنید خودتان از شیب‌های تند بالا یا پایین بروید. از یک مراقب بخواهید که به شما کمک کند.

 

7: بالا رفتن از جدول یا موانعی مثل سرعت گیر :

ویلچر ساده

فقط برای ایمن بودن از یک مراقب کمک بخواهید. مراقب باید صندلی را طوری قرار دهد که مستقیماً رو به جدول باشد و چرخ‌های جلویی نزدیک به لبه صندلی باشد. از دستگیره‌ها استفاده کنید تا صندلی چرخدار را کمی به عقب متمایل کنید تا زمانی که چرخ‌های جلو بتوانند از جدول خارج شوند. سپس، همانطور که دست‌ها را روی رینگ‌ها بالا می‌برید، چرخ‌ها را به آرامی به سمت جلو هل دهید تا چرخ‌های عقب از جدول عبور کنند.

• کاربران جدید قبل از اینکه به تنهایی از موانع و جدول‌ها عبور کنند، واقعاً به آموزش و تمرین زیر نظر یک متخصص آموزش دیده نیاز دارند. حتی با کمک یک مراقب، محدودیت‌ها می‌تواند سخت باشد.

8: پایین آمدن از جدول یا سرعت گیر :

ویلچر ساده

از مراقب خود بخواهید که ابتدا صندلی را به عقب بچرخاند. برای این کار کاربر باید به دور از جدول باشد. ویلچر را عمود بر جدول قرار دهید و چرخ‌های عقب را به سمت جلو قرار دهید. به آرامی چرخ‌های عقب را پایین بیاورید تا زمانی که چرخ‌های جلو از جدول خارج شوند. سپس چرخ های جلو را روی زمین فرود بیاورید.

• اگر روی صندلی چرخدار ابزار ضد واژگونی نصب شده‌است، حتماً ابتدا آنها را جدا کنید.

9: قفل کردن ویلچر :

ویلچر ساده

اگر می‌خواهید در یک مکان بمانید، ترمزهای هر چرخ عقب را درگیر کنید. همه ویلچرهای دستی روی هر چرخ عقب ترمز دارند. از ترمزها برای جلوگیری از غلتیدن هنگام سوار شدن یا پیاده شدن از ویلچر و در حین حمل و نقل استفاده کنید. با این حال، ترمزها برای کاهش سرعت ویلچر مورد استفاده قرار نگرفته‌اند، بنابراین این را در نظر داشته باشید.

10: تا کردن و باز کردن ویلچر :

ویلچر ساده

برای تا کردن ویلچر، جلو و پشت صندلی را گرفته و بلند کنید. ویلچر در این نقطه باید به راحتی تا شود. برای باز کردن آن، ویلچر را به طرفین خم کنید و روی ریل صندلی را محکم فشار دهید. در صورت امکان، معمولاً برای یک مراقب راحت‌تر است که صندلی را برای شما تا کرده و باز کند.

11: استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی :

ویلچر ساده

منتظر بمانید تا راننده اتوبوس برای شما رمپ را روی زمین پایین بیاورد. سپس، مانند هر سطح شیب دار دیگری، از سطح شیب دار به سمت جلو حرکت دهید. پس از پرداخت کرایه، به منطقه امنی که برای کاربران ویلچر اختصاص داده شده‌است بروید. قفل چرخ‌ها را درگیر کنید تا در طول سفر به اطراف نچرخید.

• وقتی به مقصد رسیدید، قفل‌ها را باز کنید و وقتی راننده رمپ را به سمت پیاده رو پایین آورد، از سطح شیب دار پایین بروید.

• اگر زیاد از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنید، در مورد قلاب‌ها و کمربندهای مخصوص حرکت با درمانگر یا متخصص حرکت خود صحبت کنید.

 

منبع:
https://www.wikihow.com/Use-a-Manual-Wheelchair

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *