سلامتی شما

راهنمای کامل استفاده از ویلچر ساده

استفاده از ویلچر ساده

نحوه استفاده از ویلچر ساده

 

اگر آسیبی را تجربه کرده‌اید که راه رفتن را دشوار می‌کند و مجبور هستید برای حرکت راحت‌تر از ویلچر استفاده کنید، نترسید. ممکن است کمی طول بکشد تا روی ویلچر خود احساس راحتی کنید، اما به زودی می‌توانید مانند یک حرفه‌ای با صندلی چرخدار خود حرکت کنید!

 

1. آشنایی با ویلچر :

1. به ویلچر خود نگاهی بیندازید تا ببینید چه نوع ویلچری دارید. ویلچرها در اشکال و اندازه‌های مختلف وجود دارند. انواع ویلچر شامل ساده تاشو، ارتوپدی و ویلچر برقی است. قبل از اینکه بتوانید واقعاً به یکی از آنها دست بزنید،به چیزی که نیاز دارید فکر کنید. انواع مختلف صندلی‌های چرخدار دارای کنترل‌ها و لوازم جانبی مختلفی هستند که به شما کمک می‌کنند حرکت کنید.

• همه ویلچرهای ساده نیاز دارند که از بازوهای خود برای چرخاندن چرخ‌ها استفاده کنید.
• یک ویلچر تاشو تا می‌شود. ویلچر ثابت تا نمی‌شود.
• ویلچرهای برقی شامل موتورها و کنترل از راه دور هستند که به شما کمک می‌کنند تا سریعتر حرکت کنید.
• همه ویلچرها دارای دسته‌هایی در بالای تکیه گاه هستند، بنابراین دوستان و خانواده می‌توانند شما را هل دهند.

2.

استفاده از ویلچر ساده

راهنمای دستورالعمل ویلچر خود را بخوانید تا ترمزهای آن را پیدا کنید. مهمترین بخش ویلچر، ترمز است. ترمزها به شما این امکان را می‌دهند که هنگام رسیدن به مقصد بایستید و ویلچر را برای زمانی که وارد و خارج می شوید ثابت نگه دارید. معمولاً اهرم ترمز و ترمز پارک وجود دارد.

• اهرم‌های ترمز معمولاً در کناره‌های هر دو چرخ قرار دارند و شما آنها را به سمت پایین می‌کشید تا چرخ را متوقف کنید.
• توقف پدال پارک فعال می‌شود. فشار دادن روی پدال آن را درگیر می‌کند.

3.

استفاده از ویلچر ساده

صندلی و تکیه گاه ویلچر خود را تست کنید. قبل از  حرکت، مطمئن شوید که راحت‌ترین حالت برای شما چه حالتی است. ویلچرها معمولاً با بالشتهای برزنتی روی صندلی و تکیه گاه عرضه می‌شوند، اما ممکن است لازم باشد برخی تنظیمات را تغییر دهید تا راحت‌تر شوید، مانند افزودن تشکچه ویلچر برای بالا بردن نشیمنگاه یا پتویی برای پوشاندن صندلی سرد.

• مواد مورد استفاده برای ساخت صندلی چرخدار می‌تواند پارچه انعطاف پذیر یا برزنت یا ابر و … باشد.
• اگر در نشستن کاملاً عمودی مشکل دارید، تشکچه‌های بیشتری برای اضافه کردن به صندلی یا تکیه‌گاه پیدا کنید تا بتوانید در وضعیتی بنشینید که به شما امکان می‌دهد به کنترل‌های مورد نیاز خود برسید.

2. نشستن روی ویلچر :

1.

استفاده از ویلچر ساده

ترمز خود را فعال کنید چون قبل از شروع حرکت باید روی صندلی خود بنشینید. ابتدا با بررسی کناره‌های چرخ‌ها یا فشردن پدال ترمز، مطمئن شوید که ترمزهای صندلی چرخدارتان فعال هستند. بدین صورت اطمینان حاصل می‌کنید که صندلی شما در هنگام استفاده ثابت می‌ماند.

2.

استفاده از ویلچر ساده

زیر پایی‌های خود را به طرفین تا کنید یا بچرخانید. زیرپایی‌ها در پایین ویلچر قرار دارند. آنها جایی هستند که هنگام نشستن به پاهای خود استراحت می‌دهید. قبل از اینکه روی صندلی بنشینید، باید آنها را تا کنید یا بچرخانید.
• صفحات پا یا همان زیر پایی بسته به ویلچر شما تا می‌شوند یا می چرخند. هیچ نوع ویلچری طراحی خاصی از زیرپایی ندارد.

3.

استفاده از ویلچر ساده

دست‌های خود را روی دسته‌ها قرار دهید تا به آرامی خود را پایین بیاورید. قرار است خود را در حالت نشسته روی صندلی چرخدار پایین بیاورید، بنابراین باید پشتتان رو به صندلی باشد. برای شروع پایین آوردن خود، دست راست و چپ خود را روی دسته‌های راست و چپ قرار دهید. سپس تا می‌توانید خود را روی صندلی پایین بیاورید.

4.

استفاده از ویلچر ساده

صفحات پای خود را به عقب تا کنید یا بچرخانید. هنگامی که خود را روی صندلی پایین آوردید و راحت نشستید، باید صفحات پا را به عقب تا کنید یا بچرخانید تا بتوانید پاهای خود را روی آنها قرار دهید.

• هنگامی که نشسته‌اید، ممکن است متوجه شوید که زیر پایی برای شما ارتفاع مناسبی ندارند. برای تغییر ارتفاع، از یک آچار (که معمولا همراه با صندلی ارائه می‌شود) استفاده کنید تا پیچ‌های جلو را باز کنید. سپس زیرپایی پا را بچرخانید تا ارتفاع را به سطح دلخواه تنظیم کنید. پس از اتمام تنظیم، از آچار برای سفت کردن پیچ‌ها استفاده کنید.

 

3. حرکت به جلو و عقب :

1.

استفاده از ویلچر ساده

ریل‌های ویلچر را بگیرید و فشار دهید تا جلو بروید. پس از نشستن راحت، برای شروع حرکت آماده شوید! برای حرکت به جلو، نرده‌های ویلچر را در بالا با هر دو دست بگیرید. سپس در حالی که ریل‌ها را گرفتید، دست‌های خود را از بدن دور کنید رها کنید، سپس دست‌ها را به عقب ببرید و مرحله را تکرار کنید.

• ویلچرهای برقی دارای انواع مختلفی از کنترل‌ها هستند تا شما را به جلو حرکت دهند. این کنترل‌ها می‌توانند یک جوی استیک کوچک باشند که به جلو فشار دهید. یک صفحه لمسی که انگشتان خود را روی آن قرار می‌دهید و سپس آنها را به سمت جلو و دور از خود می‌کشید. یا یک سوئیچ، که برای حرکت به جلو آن را می‌چرخانید.
• به یاد داشته باشید که وقتی از درها عبور می‌کنید، آرنج‌های خود را به داخل بیاورید.

2.

استفاده از ویلچر ساده

ریل‌های ویلچر را بگیرید و به سمت پشت خود فشار دهید تا به عقب برگردید. برای عقب رفتن، بالای ریل‌های ویلچر را با دو دست بگیرید. سپس در حالی که آنها را گرفتید، دستان خود را از بدن دور کنید و به سمت پشت خود حرکت دهید. رها کنید، سپس دست‌ها را به عقب ببرید و مرحله را تکرار کنید.

3.

استفاده از ویلچر ساده

در خانه تمرین کنید. بعد از اینکه یک بار حرکت رو به جلو و عقب را امتحان کردید، چند بار دیگر به راحتی این کار را انجام دهید. عادت کردن به اقدامات، شما را برای زمانی که مجبور هستید ویلچر خود را بیرون استفاده کنید، آماده می‌کند.

• وقتی از ویلچر خود بیرون استفاده می‌کنید، اگر در سراشیبی هستید، همیشه از یک مراقب کمک بگیرید تا حرکت کنید. اگر در سراشیبی هستید، نگه داشتن ویلچر به سمت پایین می‌تواند خطرناک باشد و در سربالایی به سختی می‌توان ویلچر را بالا برد.

4. انجام چرخش به راست و چپ:

1.

استفاده از ویلچر ساده

چرخ راست خود را ثابت نگه دارید و چرخ چپ را به سمت جلو حرکت دهید تا به راست بپیچید. برای چرخش به راست، چرخ راست خود را با ریل راست ثابت نگه دارید و با گرفتن ریل با دست چپ و حرکت دادن دست از بدن به سمت صورت، چرخ چپ را به سمت جلو حرکت دهید.

• روی یک صندلی چرخدار برقی، جوی استیک خود را به سمت راست بچرخانید، انگشتان خود را روی صفحه لمسی به سمت راست بکشید یا سوئیچ سمت راست را روشن کنید.

2.

استفاده از ویلچر ساده

چرخ چپ خود را ثابت نگه دارید و چرخ سمت راست را به سمت چپ حرکت دهید. برای گردش به چپ، چرخ چپ را با ریل چپ ثابت نگه دارید و با گرفتن ریل با دست راست و حرکت دادن دست از بدن به سمت صورت، چرخ سمت راست را به سمت جلو حرکت دهید.

• روی یک صندلی برقی، جوی استیک خود را به سمت چپ بچرخانید، انگشتان خود را روی صفحه لمسی به سمت چپ بکشید یا سوئیچ سمت چپ خود را روشن کنید.

3.

استفاده از ویلچر ساده

چرخ راست خود را نگه دارید و چرخ چپ را به سمت عقب حرکت دهید تا به عقب و راست بچرخید. چرخ سمت راست را با ریل راست ثابت نگه دارید و با گرفتن ریل با دست چپ و دور کردن دست از بدن به سمت پشت، چرخ چپ را به سمت عقب حرکت دهید.

4.

استفاده از ویلچر ساده

چرخ چپ خود را نگه دارید و چرخ راست را به سمت عقب حرکت دهید تا به عقب و چپ بچرخید. چرخ چپ را با ریل چپ ثابت نگه دارید و با گرفتن ریل با دست راست و حرکت دادن دست از بدن به سمت پشت، چرخ راست را به سمت عقب حرکت دهید.

5. پیاده شدن از ویلچر:

1.

استفاده از ویلچر ساده

به صندلی یا تخت نزدیک شوید. پس از پایان تمرین حرکت کردن، از روی ویلچر استراحت کنید. برای بیرون آمدن، ابتدا خود را در نزدیکی مکان بعدی، صندلی یا تخت قرار دهید.

2.

استفاده از ویلچر ساده

ترمز خود را فعال کنید مثل وقتی که روی ویلچر می‌نشینید، وقتی از آن پیاده می‌شوید می‌خواهید که ثابت بماند. بنابراین اهرم‌های ترمز خود را به حالت اولیه برگردانید تا از حرکت چرخ‌ها جلوگیری کنید.

3.

استفاده از ویلچر ساده

صفحات پا را از سر راه تا کنید یا بچرخانید. هنگامی که می‌خواهید صندلی خود را ترک کنید، زیر پایی‌ها مانع خواهند شد، بنابراین آنها را بچرخانید یا تا کنید و پاهای خود را روی زمین قرار دهید.

4.

استفاده از ویلچر ساده

دستان خود را روی هر دو دسته قرار دهید و به جلو خم شوید. برای بلند کردن خود از روی ویلچر، دست‌های راست و چپ خود را روی تکیه‌گاه راست و چپ قرار دهید و به جلو خم شوید تا بالا بروید.

• بسته به میزان آسیبی که دارید، ممکن است به کسی نیاز داشته باشید که به شما کمک کند تا با خیال راحت از صندلی بلند شوید و به مکان استراحت دیگری بروید.

 

منبع:
https://www.wikihow.com/Use-a-Wheelchair

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *