ورود و عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

×

هشت مرحله تهیه ویلچر مناسب

ایران بهکار
11 اردیبهشت 1401
10 دقیقه زمان برای مطالعه
مراحل تهیه ویلچر مناسب
4.2/5 - (5 امتیاز)

برای تهیه ویلچر مناسب چه مراحلی را باید طی کرد؟

در سال 2008 ( 1387 ) با نظر بیش از بیست و پنج کارشناس ویلچر و توانبخشی ، سازمان بهداشت جهانی (WHO) دستورالعمل‌هایی را درباره ارائه صندلی‌های چرخدار دستی در تنظیمات حداقلی منتشر کرد که به دنبال مبارزه با خطرات مرتبط با توزیع ویلچر و مقابله با چالش‌های بخش بهداشت در ارائه مراقبت‌های مناسب برای افراد دارای معلولیت بود.

این دستورالعمل‌ها به طراحی، تولید، عرضه و ارائه خدمات دستی ویلچر برای کاربران بلندمدت ویلچر می‌پردازد. WHO در دستورالعمل‌ها، هشت مرحله زیر را که کارکنان خدمات ویلچر برای تهیه ویلچر مناسب باید انجام دهند، تشریح می‌کند. در حالی که همه عناصر، برای ارائه خدمات جامع ویلچر،کلیدی هستند، این هشت مرحله ممکن است به ترتیب متفاوتی انجام شود یا مراحل ممکن است در برخی از خدمات ویلچر ترکیب شوند.

1. ارجاع و قرار ملاقات؛
2. ارزیابی؛
3. نسخه؛
4. تامین مالی و سفارش؛
5. آماده سازی محصول؛
6. تنظیم و تناسب؛
7. آموزش کاربران؛
8. نگهداری، تعمیرات و پیگیری.

1. ارجاع و قرار

نحوه ارجاع کاربران ویلچر متفاوت خواهد بود. سیستم ارجاع به خدمات موجود در کشور بستگی دارد. کاربران ممکن است خود را ارجاع دهند یا از طریق شبکه‌های متشکل از کارکنان بهداشتی و توانبخشی دولتی یا غیردولتی یا داوطلبانی که در سطح جامعه، ناحیه یا منطقه کار می‌کنند، ارجاع داده شوند. برخی از خدمات ویلچر ممکن است نیاز به شناسایی فعال کاربران بالقوه داشته باشند، اگر قبلاً هیچ گونه خدمات مراقبت اجتماعی یا بهداشتی دریافت نکرده‌اند یا در مدرسه، کار یا فعالیت‌های اجتماعی شرکت نمی‌کنند. هدف از عملکرد خوب در ارجاعات و قرار ملاقات‌ها اطمینان از دسترسی عادلانه کاربران به ارائه خدمات ویلچر، برای افزایش کارایی و بهره وری خدمات، و به حداقل رساندن لیست انتظار است.

عملکرد خوب در سیستم‌های ارجاع و قرار شامل موارد زیر است:

• تشکیل پرونده برای کاربر و قرار ملاقات یا قرار دادن کاربران در لیست انتظار.
• آموزش پرسنل در خدمات ویلچر؛
• توزیع یک فرم برای آژانس‌های شبکه ارجاع برای تکمیل در هنگام ارجاع کاربران؛
• دستورالعمل‌های واضح برای اولویت قرار ملاقات‌ها؛
• تعیین اهداف و اندازه گیری عملکرد؛
• یک روش غربالگری برای به حداقل رساندن زمان‌بندی ارجاع‌های نامناسب

2. ارزیابی

ارزیابی مرحله دوم در خدمات ویلچر است. هر کاربر با در نظر گرفتن سبک زندگی، کار، محیط و شرایط فیزیکی نیاز به ارزیابی فردی دارد. اطلاعات جمع‌آوری‌شده از ارزیابی به پرسنل خدمات ویلچر و کاربر ویلچر کمک می‌کند:

مناسب‌ترین ویلچر را از بین ویلچرهای موجود انتخاب کنند.
• بررسی کنند که چه حمایتی اضافی ممکن است مورد نیاز باشد.
• تصمیم بگیرند که عضو خانواده یا مراقب کاربر ویلچر برای استفاده و نگهداری از ویلچر خود به چه آموزش یا حمایتی نیاز دارد.
• ارزشیابی در دو سطح پایه و متوسط در دو بخش انجام می‌شود.
• مصاحبه ارزیابی
• ارزیابی بدنی.

تمرین خوب در ارزیابی:

  • ارزیابی‌ها در یک فضای خصوصی، آرام و تمیز انجام می‌شود.
  • ارزیابی‌ها توسط پرسنل آموزش دیده انجام می‌شود.
  • تجهیزات برای ارزیابی به راحتی در دسترس هستند، از جمله تخت ارزیابی (از پایه، تشک، میز)، نوار اندازه گیری، دستگاه اندازه گیری زاویه (گونیومتر)، بلوک‌های پا و لوازم کنترل عفونت.
  • در ارزیابی شرایط فیزیکی کاربر را در خانه، مدرسه، محل کار و سایر محیط‌هایی که از ویلچر استفاده می‌شود و همینطور شیوه زندگی، اندازه و سن کاربر را در نظر می‌گیرند.
  • ارزیابی‌ها به وضوح در فرم ارزیابی مستند شده و برای مراجعات بعدی ثبت می‌شوند.
  • در مواردی که یک سرویس به دلیل فقدان محصول مناسب یا پرسنل با مهارت کافی، قادر به برآوردن نیازهای کاربر نباشد، این سرویس کاربر را به سرویس دیگری ارجاع می‌دهد که میزبان بازدیدهای جمعی از پرسنل واجد شرایط تر است یا نیازهای کاربر را برای کمک به ایجاد یک تصویر از نیازهای برآورده نشده برای هدایت توسعه خدمات در آینده مستند می‌کند.

3. نسخه

با استفاده از اطلاعات حاصل از ارزیابی، نسخه ویلچر همراه با کاربر و اعضای خانواده یا مراقبین تهیه می‌شود. نسخه (انتخاب) نوع و اندازه ویلچر انتخابی، ویژگی‌ها و تغییرات خاص را شرح می‌دهد. همچنین آموزش‌های مورد نیاز کاربر را برای استفاده و نگهداری صحیح از ویلچر توضیح می‌دهد.

  • به کاربران این فرصت داده می‌شود تا نمونه‌هایی از صندلی‌های چرخدار، بالشتک‌ها و اجزای پشتیبانی وضعیتی را ببینند و در صورت امکان امتحان کنند.
  • اهمیت ویژگی‌ها برای کمک به انتخاب مناسب‌ترین گزینه از میان تعداد محدودی از ویلچرهای موجود اولویت بندی شده‌است.
  • هر نسخه ویلچر یا در فرم ارزیابی یا در فرم نسخه اختصاصی ثبت شده‌است.
  • به پرسنل خدمات ویلچر زمان داده می‌شود تا بلافاصله پس از هر قرار ملاقات، یادداشت‌های ارزیابی و نسخه را بنویسند.
  • خدمات به کاربران تخمینی از زمان آماده شدن ویلچرشان می‌دهد.

4. تامین مالی و سفارش

پس از تجویز، می‌توان از نزدیک هزینه محصول توصیه شده را تخمین زد. برای اکثر خدمات، اطمینان از شناسایی منبع بودجه قبل از ثبت سفارش برای تجهیزات ضروری است. در صورت امکان، این امر باید در دست پرسنل اداری و نه بالینی یا فنی باشد. هنگامی که صندلی چرخدار در انبار موجود نیست، باید از یک تامین کننده خارجی سفارش داده شود یا از کارگاه خدمات صندلی چرخدار تهیه شود، که معمولاً دارای انباری با اندازه‌ها و انواع مختلف ویلچر است.

  • نگه داشتن صندلی چرخدار در انبار می‌تواند زمان انتظار را کاهش دهد.
  • سفارش باید در اسرع وقت انجام شود تا از تاخیر جلوگیری شود.
  • مهم است که به کاربر ویلچر اطلاع دهید که چه زمانی قرار است صندلی چرخدار در دسترس باشد.

5. آماده سازی محصول

هدف از تمرین خوب در آماده‌سازی محصول، آماده‌سازی صندلی چرخدار برای اتصال، از جمله اصلاحات یا اجزای پشتیبانی پاسچر سفارشی است. پرسنل آموزش‌دیده ویلچر را برای نصب اولیه آماده می‌کنند. بسته به امکانات موجود محصول و خدمات، این ممکن است شامل مونتاژ و اصلاح احتمالی محصولات عرضه شده توسط تولیدکنندگان یا تولید محصولات در کارگاه خدمات باشد. هر ویلچری که آماده می‎شود با نام کاربر و شماره سریال یا بارکد برچسب گذاری شده‌است. تولید و نصب سیستم‌های صندلی سفارشی یا قطعات تکیه گاه وضعیتی باید توسط پرسنلی با دانش و مهارت مناسب انجام شود. این کار همچنین باید با همکاری نزدیک با پرسنل ارزیابی انجام شود. قبل از اینکه کاربر آن را امتحان کند، کلیه تجهیزات حرکتی از نظر کیفیت و ایمنی بررسی می‌شوند.

ترتیب زیر برای آماده سازی صندلی چرخدار:

  • اندازه‌گیری عمق و عرض صندلی ویلچر
  • مطابقت بالشتک با عمق و عرض صندلی
  • تنظیم: ارتفاع و زاویه تکیه گاه، ارتفاع تکیه گاه بازو، موقعیت چرخ‌های عقب، موقعیت ترمز، ارتفاع زیرپایی، ارتفاع دسته‌های فشاری
  • بررسی ایمن و آماده بودن ویلچر

6. تناسب

کاربر ویلچر را امتحان می‌کند. تنظیمات نهایی برای اطمینان از مونتاژ و تنظیم صحیح صندلی چرخدار انجام می‌شود.

در طول نصب، کاربر و پرسنل ذیصلاح با هم بررسی می‌کنند که:

  • ویلچر اندازه صحیح دارد.
  • ویلچر به درستی برای کاربر تنظیم شده‌است.
  • هر گونه تغییر یا اجزای پشتیبانی وضعیتی به درستی متناسب باشد.
  • ویلچر نیازهای حرکتی و پشتیبانی وضعیتی کاربر را برآورده می‌کند و خطر ابتلای کاربر به ناهنجاری‌ها یا عوارض ثانویه را به حداقل می‌رساند.

7. آموزش کاربر

به کاربر و مراقبین نحوه استفاده و نگهداری ایمن و موثر از ویلچر آموزش داده شده‌است. زمینه‌های کلیدی آموزش کاربران عبارتند از:

  • نحوه انتقال و خروج از صندلی چرخدار
  • نحوه کار با صندلی چرخدار
  • تحرک اولیه صندلی چرخدار
  • چگونه در ویلچر سالم بمانیم، برای مثال پیشگیری از زخم بستر.
  • چگونه از صندلی چرخدار و بالشتک مراقبت کنیم و در صورت لزوم، صندلی چرخدار را جدا کرده و دوباره سرهم کنیم.
  • در صورت بروز مشکل با چه کسی تماس بگیریم.

8. نگهداری، تعمیرات و پیگیری

تعمیر ویلچر ، خدمات نگهداری ، پشتیانی و تعمیر مشکلات فنی را که در جامعه قابل حل نیست ، ارائه می‌دهد. شایسته است تا حد امکان فعالیت‌های پیگیری در سطح جامعه انجام شود. قرارهای بعدی فرصتی برای بررسی تناسب ویلچر و ارائه آموزش و پشتیبانی بیشتر است. زمان بندی بستگی به نیازهای کاربر و سایر خدماتی دارد که در دسترس او هستند.

برخی از کاربران باید بیشتر از دیگران پیگیری شوند. به عنوان یک راهنما، قرار ملاقات‌های بعدی معمولاً ظرف شش ماه پس از دریافت ویلچر انجام می‌شود. کارهای اصلی تعمیر صندلی چرخدار را اغلب می‌توان به صورت محلی در کارگاه‌های تعمیر دوچرخه یا اتومبیل انجام داد. اگر صندلی چرخدار دیگر مناسب نیست، باید از مرحله اول دوباره صندلی چرخدار جدیدی تهیه شود.

  • در صورت امکان، تمام اعضای تیم خدمات صندلی چرخدار درگیر قرار ملاقات‌های بعدی هستند. این شامل پرسنل بالینی، فنی و آموزشی می‌شود.
  • فرکانس پیگیری بر اساس نیازهای فردی کاربران تعیین می‌شود.
  • قرار ملاقات‌های پیگیری به عنوان اولویت به کاربران در دسته‌های زیر داده می‌شود: کودکان (که نیازهای آنها با رشد سریع تغییر می‌کند). کاربرانی که در معرض خطر ابتلا به زخم‌های بستر هستند، کاربرانی که دارای ویلچر با تغییرات یا اضافه‌شده‌های پشتیبانی وضعیتی هستند و کاربران (یا اعضای خانواده یا مراقبان) که در پیروی از آموزش‌های اولیه ارائه‌شده در خدمات مشکل داشته‌اند.
  • خدمات از قرار ملاقات‌های بعدی به عنوان فرصتی برای جمع آوری بازخورد از کاربر برای کمک به ارزیابی کیفیت خدمات ارائه شده استفاده می‌کنند.

منبع:
https://www.physio-pedia.com/Eight_Steps_to_Appropriate_Wheelchair_Provision?utm_source=physiopedia&utm_medium=related_articles&utm_campaign=ongoing_internal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

نحوه باز و بسته کردن ویلچر

آموزش نحوه باز و بسته کردن صحیح ویلچر

ایران بهکار
19 اردیبهشت 1401
ویلچر برقی

دفترچه راهنمایی ویلچر برقی

دستورالعمل راهنمای ویلچر برقی ویلچر برقی یک کمک حرکتی ضروری برای افراد دارای معلولیت
اسمعیل زاده
16 اردیبهشت 1402

دلیل بازگشت وجه

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه
preloader