ورود و عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

×

ویلچر برقی؛ بررسی انواع ویلچرهای برقی

ایران بهکار
02 خرداد 1401
8 دقیقه زمان برای مطالعه
ویلچر برقی
امتیاز بدهید

اطلاعاتی در مورد انواع ویلچرهای برقی

ویلچر برقی چهار چرخ یا شش چرخ و غیر تاشو هستند، با این حال، برخی از طرح‌های تاشو وجود دارد، و طرح‌های دیگر ممکن است تا حدی قابلیت جداسازی جزئی برای حمل و نقل را داشته باشند.

چهار سبک کلی از سیستم‌های محرک ویلچرهای برقی دارای چرخ محرک جلو، مرکزی یا عقب و تمام چرخ متحرک هستند. کاربر معمولاً سرعت و جهت را با استفاده از جوی استیک روی یک کنترلر کنترل می‌کند. در صورت عدم هماهنگی یا عدم استفاده از دستها یا انگشتان، می‌توان از بسیاری از دستگاه‌های ورودی دیگر استفاده کرد.

اطلاعات ضروری

ویلچر موتوری یا ویلچر برقی به عنوان ویلچری تعریف می‌شود که با استفاده از موتور الکتریکی به جای نیروی دستی حرکت می‌کند . ویلچرهای موتوردار برای کسانی مفید است که نمی‌توانند ویلچر دستی را به حرکت درآورند ، یا برای افرادی که ممکن است نیاز به استفاده از ویلچر برای مسافت‌ها یا سطوحی داشته باشند که در ویلچر دستی خسته کننده‌است ، مفید و بهتر است.

همچنین ممکن است نه تنها برای افرادی که دارای اختلالات حرکتی هستند، بلکه برای افرادی که دارای شرایط قلبی عروقی و مبتنی بر خستگی هستند نیز استفاده شوند. گفته می‌شود ویلچر برقی توسط جورج کلاین که برای شورای ملی تحقیقات کانادا کار می‌کرد، برای کمک به جانبازان مجروح در طول جنگ جهانی دوم اختراع شد.

ویلچرهای برقی معمولاً چهار چرخ یا شش چرخه و غیر تاشو هستند، با این حال برخی از طرح‌های تاشو وجود دارد و سایر طرح‌ها ممکن است توانایی جداسازی جزئی برای حمل و نقل را داشته باشند. چهار سبک کلی از سیستم‌های محرک ویلچرهای برقی وجود دارد: دیفرانسیل جلو، وسط یا عقب و چهار چرخ محرک.

ویلچرهای برقی معمولاً تا حدودی بزرگ‌تر ازویلچرهای معمولی هستند. ویلچر برقی دیفرانسیل وسط، در جلو و در عقب شش چرخ دارند.

یک ویلچر برقی می‌تواند توسط شخصی که شاید به دلیل شرایط ناتوان کننده بازو، دست، شانه یا سایر شرایط ناتوان کننده عمومی تر، برای رانندگی با اسکوتر حرکتی، و قدرت ساق پا برای به حرکت درآوردن صندلی دستی که پاهای آنها مهارت یا تحرک ندارد، را ندارد.

ویلچرهای برقی می‌توانند عملکردهای مختلفی مانند تغییر شیب و ارتفاع صندلی، تکیه گاه، بالا آوردن پاها و سایر عملکردهای مفید یا ضروری برای سلامتی و عملکرد را ارائه دهند. کاربر ویلچر برقی همچنین ممکن است شرایط ویژه‌ای برای صندلی یا استراحت دست و پا داشته باشد که توسط صندلی برقی ارائه می‌شود.

فناوری مورد استفاده در ویلچرهای برقی مشابه اسکوترهای متحرک است و برخی از تولیدکنندگان ویلچرهای برقی مدل‌هایی را ارائه می‌دهند که بیشتر شبیه یک اسکوتر حرکتی است تا یک ویلچر سنتی.

امروز سه سبک کلی از ویلچرهای برقی (EPW) را خواهید دید. هر سبک از ویلچر دارای ویژگی‌های هندلینگ خاصی است. EPW ها نیز بر اساس نوع صندلی تقسیم می‌شوند. برخی از مدل‌ها شبیه صندلی‌های دستی، با صندلی و قاب سبک زنجیر هستند، در حالی که برخی دیگر مانند صندلی‌های خودرو، صندلی «کاپیتان» دارند.

EPW ها طیف وسیعی را از مدل‌های کوچک و قابل حمل، که می‌توانند تا یا از هم جدا شوند، تا صندلی‌های بزرگ و سنگین با امکانات کامل (که اغلب به آن‌ها صندلی‌های «توانبخشی» می‌گویند، اجرا می‌کنند.

کاربر معمولاً سرعت و جهت را با استفاده از جوی استیک روی یک کنترلر کنترل می‌کند. در صورت عدم هماهنگی یا عدم استفاده از دست‌ها یا انگشتان، می توان از بسیاری از دستگاه های ورودی دیگر استفاده کرد.
ویلچرهای برقی معمولاً توسط یک جوی استیک روی تکیه‌گاه کنترل می‌شوند که می‌توان آن را بر روی هر دسته برای استفاده دست چپ یا راست‌ نصب کرد. تکیه گاه بازو را معمولاً می‌توان از مسیر خارج کرد تا کاربر بتواند مثلاً به میز یا نیمکت نزدیک شود.

اگر کنترل جوی استیک برای نیازهای کاربر مناسب نیست، روش‌های دیگری برای کار کردن با ویلچر برقی وجود دارد، از جمله کنترل سر، لوله کشیدن و دمیدن هوا، کنترل نوک انگشت یا کنترل پا برای افرادی که ضایعات نخاعی C2-C3 یا آسیب‌های سر دارند. (کاربر به لوله‌ای که در نزدیکی دهان قرار دارد می‌دمد که حرکت صندلی را کنترل می‌کند).

یک صندلی برقی یا ویلچر برقی می‌تواند استقلال و آزادی را برای کسانی که در حال حاضر به دیگران متکی هستند به ارمغان بیاورد. هنگامی که تصمیم به انتخاب یک ویلچر برقی به جای اسکوتر حرکتی یا ویلچر گرفتید، هنوز انتخاب‌های زیادی وجود دارد که باید انجام دهید. از جمله قیمت، سبک و اندازه ویلچر برقی، قابل حمل بودن و میزان فاصله بین شارژ.

به طور سنتی، ویلچرهای برقی برای حمل و نقل طراحی نشده بودند، و بنابراین جدا کردن آنها بسیار دشوار بود. با این حال، امروزه بیشتر ویلچرهای برقی قابل حمل و نقل هستند و برخی از آنها به راحتی جدا می‌شوند. صندلی‌های برقی از فناوری و ویژگی‌های موجود در اسکوترهای متحرک استفاده می‌کنند، مانند جدا کردن آسان بسته‌های باتری و قطعاتی که به راحتی جدا می‌شوند، که ممکن است به این معنی باشد که کاربر برای حمل و نقل یا شارژ مجدد ویلچر برقی نیازی به کمک اضافی ندارد.

تا همین اواخر، صندلی‌های چرخدار برقی عمدتاً برای استفاده در داخل خانه طراحی می‌شدند، این موضوع اکنون با تغییر تکنولوژی و نیازهای کاربر تغییر کرده‌است. اکنون می‌توان ویلچرهای برقی را خریداری کرد که به یک اندازه برای مصارف داخلی و خارجی مناسب هستند.

امروزه ویلچرهای برقی با برد بیش از 20 مایل و سرعت 6 مایل در ساعت در دسترس هستند. این صندلی‌های برقی با چرخ‌ها و لاستیک‌های سبک در فضای باز عرضه می‌شوند. آنها گاهی اوقات دارای چرخ‌های عقب اضافی برای کمک به پایداری در هنگام خارج از جاده هستند. این مدلها برای استفاده در فضای باز بسیار مناسب‌تر از فضای داخلی هستند. صندلی‌های برقی دیفرانسیل عقب یا چرخ وسطی محبوب‌ترین و ایده‌آل‌ترین صندلی‌ها برای استفاده در خارج از منزل و همچنین داخل خانه هستند.

اگر از ویلچر برقی در خانه و همچنین در فضای باز استفاده می‌شود، مهم است که اطمینان حاصل شود که صندلی برقی، تناسب، راحتی و سطح مناسبی از پشتیبانی را ارائه می‌دهد.

یک ویلچر برقی با کارایی 6 مایل در ساعت که برای استفاده در بیرون طراحی شده‌است لزوماً برای استفاده تمام روز در یک آپارتمان کوچک مناسب نیست. از آنجایی که کاربران صندلی برقی اغلب زمان بیشتری را در صندلی‌های برقی خود می‌گذرانند، صندلی برقی باید متناسب با محیطی باشد که قرار است در آن استفاده شود.

کاربران مختلف به انواع مختلفی از صندلی‌ها، تکیه‌گاه‌های پا و دسته‌های مختلف نیاز دارند زیرا راحتی و ثبات را برای کاربر فراهم می‌کنند. اگر کاربر زمان زیادی را در صندلی برقی سپری کند، پس یک بالشتک ویلچر، سرمایه گذاری عاقلانه‌ای برای اطمینان از راحتی و کمک به جلوگیری از زخم‌های بستر خواهد بود.

ویلچرهای برقی مانند اسکوترهای متحرک شارژ می‌شوند. شارژر باتری معمولاً در حالی که باتری‌ها وصل هستند به واحد کنترل صندلی برقی وصل می‌شود. این بدان معناست که کاربر لازم نیست نگران بلند کردن یا نصب مجدد باتری‌ها باشد.

اکثر مدل‌های ویلچر برقی دارای طیف وسیعی از وسایل اضافی هستند. اینها می‌توانند شامل پایه‌های مختلف پا، تکیه گاه دست، نگهدارنده مخزن اکسیژن و در برخی موارد یک سیستم صندلی متفاوت باشد. برخی از صندلی‌های برقی با صندلی‌های مرتفع در دسترس هستند تا کاربر بتواند به مواردی روی سطح کار، قفسه یا کمد دسترسی پیدا کند که معمولاً برای کاربران دیگر صندلی برقی‌ها غیرقابل دسترسی است.

 

منبع:
https://www.disabled-world.com/assistivedevices/mobility/wheelchairs/electric/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تشک مواج سلولی

تشک مواج سلولی

اسمعیل زاده
07 اسفند 1401
سلولهای بنیادی

درمان با سلولهای بنیادی

سولهای بنیادی چگونه می‌تواند در درمان مؤثر باشند؟ درمان با سلولهای بنیادی نوعی داروی
اسمعیل زاده
24 اردیبهشت 1402
دستگاه تشت قند خون

بیماری دیابت و اهمیت دستگاه تست قند خون

تشخیص زود هشدارهای بیماری و مدیریت بهتر دیابت بیماری دیابت یکی از مهم‌ترین و
اسمعیل زاده
01 شهریور 1402

دلیل بازگشت وجه

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه
preloader