ورود و عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

×

اهمیت حفظ وضعیت بدنی خوب روی ویلچر

سمیه شمیرانی
14 تیر 1402
زمان مطالعه را وارد کنید دقیقه زمان برای مطالعه
حفظ وضعیت بدنی مناسب روی ویلچر
امتیاز بدهید

ارتباط طریقه‌ی نشستن روی ویلچر و سلامتی

حفظ وضعیت بدنی خوب در هنگام نشستن در ویلچر برای کمک به افرادی که تحرک محدودی دارند به راحتی و بدون خطر آسیب دیدگی بسیار مهم است. از آنجایی که کاربران صندلی چرخدار روز خود را در حالت نشسته سپری می‌کنند، تعدادی از عوامل حیاتی وجود دارد که برای حفظ وضعیت بدنی مناسب و ایجاد احساس راحتی و امنیت در کاربر ویلچر ضروری است.

هنگام انتخاب ویلچر، باید ارزیابی کاملی انجام شود که شامل اندازه‌گیری‌های خاص کاربر ویلچر باشد. ارزیابی اطمینان حاصل می‌کند که ویلچر برای ابعاد دقیق فرد تنظیم و وزن به طور مساوی توزیع شده‌است.
در این مقاله راهنمای اجمالی در مورد وضعیت بدن روی صندلی چرخدار و عواملی که باید هنگام خرید یک ویلچر جدید در نظر بگیرید، ارائه شده‌است.

ابعاد صحیح صندلی برای توزیع وزن و ایمن کردن لگن

نشیمنگاه ویـلچر یکی از حیاتی‌ترین قسمتها برای اطمینان از وضعیت بدنی خوب و جلوگیری از زخم های بستر است. نه تنها صندلی برای نشستن باید احساس راحتی داشته باشد. بلکه ابعاد آن نیز باید ارزیابی شود تا کاربر در حین حرکت زیاد سر نخورد یا حرکت نکند. صندلی در ویلچـر نباید خیلی تنگ و نه خیلی عریض باشد.

اگر صندلی از فردی که در آن نشسته است پهن تر باشد، منجر به حرکت و لغزش به اطراف می‌شود که می‌تواند بر وضعیت بدن آنها تأثیر بگذارد و باعث آسیب شود. وزن فرد باید به طور مساوی در صندلی چرخدار توزیع شود و بالشتک نباید در هنگام استفاده فرو رود یا زیاد از حد فشرده شود. در حالت ایده آل، بالشتک روی صندلی ویلچر باید پایدار باشد.

پشتی صندلی چرخدار در ارتفاع مناسب

ارتفاع تکیه گاه ویلچر به شخص، قد آنها و اینکه چقدر از صندلی چرخدار استفاده می‌کند بستگی دارد. پشتی‌های بلندتر از افرادی که تحرک محدود دارند حمایت بیشتری می‌کند و در ویلچرهایی که صندلی‌ها می‌توانند حالت خوابیده بگیرند. یا بعبارتی برانکاردی شوند، مؤثر هستند. با این حال بسته به فرد، یک تکیه گاه بلند ممکن است برای سبک زندگی او مناسب نباشد و می‌تواند وزن بیشتری به صندلی چرخدار اضافه و حرکت را دشوارتر کند.

اگر کاربر صندلی چرخدار به پشتی بلند برای تکیه گاه یا تکیه دادن گردن نیاز نداشته باشد، پشتی کم ارتفاع می‌تواند به خوبی عمل کند. علاوه بر این، عرض تکیه گاه باید به گونه‌ای باشد که ستون فقرات را حمایت کند. اگر ستون فقرات توسط تکیه گاه حمایت نشود، ممکن است آسیب طولانی مدت ایجاد شود.

خوشبختانه، کاربر ویلچر می‌تواند بفهمد که آیا پشتی پشتیبانی مورد نیازشان را فراهم می‌کند یا خیر. اگر یک کاربر ویلچر پس از مدتی در صندلی چرخدار خود احساس ناراحتی کند، ارزیابی مجدد ارتفاع، عرض و موقعیت صندلی مهم است. مراقبان همچنین می‌توانند وضعیت بدن کاربر ویلچر را در صورت عدم توانایی در برقراری ارتباط ارزیابی کنند.

دسته‌های ویلچر برای کاهش فشار از ناحیه گردن ضروری هستند

تکیه گاه بازو در ویلچر

یکی دیگر از عواملی که در هنگام خرید صندلی چرخدار باید در نظر گرفته شود ارتفاع تکیه گاه‌های دست است. انواع مختلفی از دسته‌ها موجود هستند که به طور خاص برای کاربر سفارشی شده‌اند. برخی از آنها قابل تنظیم ارتفاع هستند یا می‌توانند به سمت بالا یا پایین حرکت کنند.

ارتفاع تکیه گاه دست باید برای کاربر مناسب باشد تا بتواند بازوهای خود را بدون احساس تنش یا وزن بر روی گردن و بازوهای خود شل کند. تکیه گاه بازو باید راحت نیز باشد تا باعث تحریک پوست یا فرورفتن بازوها نشود.

زاویه و ارتفاع زیرپایی برای حمایت از لگن و ساق پا

زیرپایی روی صندلی چرخدار هم از باسن و هم پاها پشتیبانی می‌کند. معمولاً زیرپایی در زاویه 90 درجه قرار می‌گیرد، با این حال، در برخی موارد کاربر ویلچر ممکن است بسته به شرایط و سبک زندگی خود، نیاز به قرار دادن زیرپایی در زاویه متفاوتی داشته باشد.

زیرپایی روی ویلچر باید در ارتفاعی باشد که لگن را پشتیبانی کند اما همچنین به اندازه کافی بلند باشد تا با موانع روی زمین برخورد نداشته باشد. خوشبختانه، تکیه‌گاه‌های صندلی چرخدار معمولاً به راحتی قابل تنظیم هستند، به این معنی که می‌توان آن‌ها را به صورت دستی به راحت‌ترین موقعیت برای کاربر ویلچر تغییر داد.

در صورت امکان هنگام نشستن ر ویلچر صاف بنشینید و شانه‌ها را به عقب ببرید

حفظ وضعیت مناسب در صندلی چرخدار بستگی به اندازه گیری‌ها و موقعیت هر ویژگی ویلچر دارد. هر فرد متفاوت است، به همین دلیل است که ویلچرها باید متناسب با مشتری و نیازهای او سفارشی شوند. استفاده کنندگان از ویلچر نیز باید شانه‌های خود را عقب نگه دارند و مطمئن شوند که بدنشان صاف است و به یک طرف خم نمی‌شود.

اگر بتوانید به راحتی به این موقعیت برسید، به احتمال زیاد صندلی چرخدار شما در حمایت از شما خوب عمل کرده‌است. اما اگر احساس ناراحتی می‌کنید یا نمی‌توانید صاف و راحت بنشینید، ممکن است نیاز به ارزیابی مجدد ویلچر خود داشته باشید. حمایت از کمر ضروری است. شما باید بتوانید وزن خود را در وسط صندلی قرار دهید، صاف بنشینید و در حین حرکت احساس راحتی کنید.

 

ایران بهکار انواع مختلفی از ویلچر، اعم از ویلچر ساده، ویلچر ارتوپدی و ویلچر برقی و همینطور وسایل کمکی و لوازم جانبی را متناسب با نیازهای طیف وسیعی از افراد ارائه می‌دهد. برای مشاهده و خرید محصولات در https://iranbehkar.ir/ اقدام کنید.

 

منبع:
https://www.momentumhealthcare.ie/a-guide-to-wheelchair-posture/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

مقایسه ویلچر برقی و ساده

مقایسه ویلچر ساده و ویلچر برقی

سمیه شمیرانی
22 مرداد 1401
تشک مواج تخم مرغی

تشک مواج تخم مرغی طبی

کاربردها، مزایا و تأثیرات  تشک مواج تخم مرغی در مراقبت بهداشتی و درمانی تشک‌ مواج
اسمعیل زاده
21 شهریور 1402

دلیل بازگشت وجه

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه
preloader