ورود و عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

×

نحوه ساخت رمپ ویلچر

سمیه شمیرانی
26 تیر 1401
زمان مطالعه را وارد کنید دقیقه زمان برای مطالعه
نحوه ساخت رمپ ویلچر
امتیاز بدهید

راهنمای ساخت رمپ ویلچر

رمپ‌های ویلچر به افراد دارای معلولیت کمک می‌کند تا به امکانات عمومی و خصوصی دسترسی پیدا کنند. سطح شیب دار می‌تواند دائمی، نیمه دائمی یا قابل حمل باشد، اما یک رمپ ویلچر باید در تمام پروژه‌های ساختمانی جدید در آینده گنجانده شود.

توجه داشته باشید که یک رمپ دائمی به مهارت‌های مهندسی و یا نجاری نیاز دارد و ممکن است به مجوزهای ساختمانی اضافی نیاز داشته باشد، در حالی که یک رمپ موقت یا قابل حمل را می‌توان به راحتی به تنهایی ساخت. چه شما یا شخصی که می‌شناسید معلول است و برای استفاده خانگی به یک رمپ نیاز دارید، یا صاحب کسب و کاری هستید که باید دسترسی آسان به ساختمان خود را تسهیل کنید، یادگیری نحوه ساخت رمپ ویلچر می‌تواند به دسترس بودن ساختمان شما مطابق با آئین نامه ADA کمک کند.

 

قسمت1: برنامه ریزی درمورد رمپ :

1: در مورد طول عمر رمپ تصمیم بگیرید. قبل از اینکه از شهرداری محلی خود در مورد اینکه آیا به مجوز نیاز دارید یا شروع به جمع آوری مصالح خود پرس و جو کنید، باید تصمیم بگیرید که آیا رمپ یک سازه موقت یا یک افزودنی دائمی در ساختمان شما خواهد بود. ساخت یک رمپ موقت یا قابل حمل بسیار ساده تر است، در حالی که یک رمپ دائمی ممکن است به خدمات حرفه‌ای و نظارت بیشتر دولتی نیاز داشته باشد. البته شایان ذکر است که در برخی جوامع بدون در نظر گرفتن طول عمر سازه، مجوز لازم است.

2: در مورد مکان برنامه ریزی کنید. اگر احتمال نیاز به مجوز ساخت و ساز وجود دارد، بهتر است نقشه ای برای نشان دادن خطوط ملک، اندازه و موقعیت منزل و محل قرارگیری رمپ تهیه کنید. همچنین باید ارتفاع، طول و عرض رمپ و همچنین فاصله آن از پیاده رو یا خیابان را در نظر بگیرید.

• این طرح‌ها ممکن است قبل از گرفتن مجوز ساختمان در برخی از جوامع مورد نیاز باشد. حتی اگر چنین برنامه‌ای لازم نباشد، برای برنامه ریزی و نگهداری سوابق برای شما مفید خواهد بود.
• در برخی از جوامع، ممکن است به برنامه‌ای نیاز داشته باشید که توسط یک مهندس یا نجار حرفه‌ای طراحی شده‌است تا مجوز دریافت کنید. برای تعیین اینکه چه مدارکی (در صورت وجود) مورد نیاز است، با اداره مورد نظر خود تماس بگیرید.

3: هزینه را برآورد کنید. علاوه بر هزینه لوازم و مصالح ساختمانی، و همچنین هر گونه هزینه پیمانکار یا نجار، ممکن است مجبور شوید برای مجوز نیز هزینه بپردازید.

• اگر در حال ساخت یک رمپ موقت یا قابل حمل هستید، ممکن است بتوانید به سادگی هزینه چوب و سایر لوازم ضروری را تخمین بزنید. اگر در حال ساختن یک وسیله دائمی هستید، این ممکن است به مهارت‌های یک نجار یا مهندس نیاز داشته باشد که می‌تواند هزینه‌های تخمینی ساخت و ساز را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

4: مجوز ساخت را تضمین کنید. در برخی از نقاط، مجوز شهرداری قبل از ساخت رمپ ویلچر مورد نیاز است. این به طور قابل توجهی از شهرداری به شهرداری دیگر متفاوت است.

• در شهرهایی که مجوز مورد نیاز است، ممکن است با جریمه‌های قابل توجهی یا سایر مشکلات قانونی برای عدم دریافت مجوز قبل از شروع ساخت رمپ مواجه شوید.
• قوانین شهر و شهرستان خود را در مورد مجوزهای ساختمانی به صورت آنلاین جستجو کنید. همچنین می‌توانید با دفتر خدمات عمومی محلی خود در شهر خود تماس بگیرید تا در مورد مجوزهای ساختمانی و هر گونه مقررات محلی که بر رمپ‌های ویلچر حاکم است مطلع شوید.

قسمت2: اندازه گیری مواد و متریال :

1: شکل یا طرح را انتخاب کنید. سه طرح رمپ اصلی وجود دارد که اکثر سازندگان آن را انتخاب می‌کنند. اولین مورد، یک رمپ مستقیم (همچنین به نام رمپ در خط) است که سطح شیب دار و هر فرود لازم را در یک خط مستقیم در خود جای می‌دهد. دومی یک سطح شیبدار L شکل (که به آن پا سگ نیز می گویند) است که در فرود میانی با زاویه 90 درجه خم می‌شود. اگر رمپ L شکل اطراف خانه را دور بزند، ممکن است به آن رمپ “پیچیده” نیز گفته شود. سومین رمپ سوئیچ بک است که دارای یک چرخش 180 درجه در یک یا چند فرود میانی است.

• یکی از بزرگترین عوامل در انتخاب برای رمپ زیبایی بصری است. با این حال، گاهی اوقات اندازه و شکل حیاط شما ممکن است شکل رمپ شما را تعیین کند.

2: شیب کافی را فراهم کنید. شیب سطح شیب دار یا زاویه شیب، بر اساس میزان ارتفاعی که سازه باید در خود جای دهد، تعیین می‌شود. برای بسیاری از سازه‌ها، سطح شیب دار باید حداقل نسبت 1:12 را داشته باشد. این بدان معناست که برای هر اینچ افزایش عمودی، سطح شیب دار 12 اینچ به سمت بیرون کشیده می‌شود. این کار برای اطمینان از این است که سطح شیب دار خیلی شیب دار نیست و فردی که از آن استفاده می‌کند به راحتی می‌تواند با خیال راحت بالا و پایین شود.

• برای محاسبه طول تخمینی سطح شیب دار، خیز کل را اندازه بگیرید و آن اندازه گیری را در شیب کل انتخاب شده برای سطح شیب دار ضرب کنید. برای مثال، یک سطح شیب دار با شیب 1:12 که برای ارتفاع 29 اینچی ساخته شده‌است، 348 اینچ یا 29 فوت (29 x 12 = 348) خواهد بود.
• سطح شیب دار ممکن است زاویه ملایم تری نسبت به 1:12 داشته باشد. به عنوان مثال، برای بهبود ایمنی و سهولت دسترسی، رمپ را 16 اینچ به سمت بیرون برای هر یک اینچ افزایش عمودی گسترش دهید (1:16). رمپ‌ها نباید شیبی کمتر از 12 اینچ برای هر اینچ ارتفاع عمودی داشته باشند، زیرا هر چیزی تندتر از این ممکن است منجر به تصادف و یا صدمات شود.
• لطفاً توجه داشته باشید که اگر سطح شیب دار برای یک مرکز تجاری است، شهر یا شهرستان شما ممکن است شیب جداگانه‌ای را برای رمپ‌های داخلی و خارجی تعیین کند.

3: ویژگی‌های ایمنی را اضافه کنید. ویژگی‌های ایمنی اضافی مانند نرده‌های محافظ، جزء مهم اکثر رمپ‌های ویلچر هستند. یک نرده می‌تواند به جلوگیری از افتادن اپراتور ویلچر از روی صندلی یا غلتیدن از سطح شیب دار کمک کند و یک نرده محافظ می‌تواند به جلوگیری از لیز خوردن اپراتور ویلچر از سطح شیب دار کمک کند.

• اندازه نرده و محل قرارگیری آن به ارتفاع و قدرت بازوی کاربر(های) اولیه و همچنین هرگونه الزامات که ممکن است برای سازه شما قابل اجرا باشد بستگی دارد. محدوده ارتفاع معمولی اکثر مکان‌های نرده بین 31 تا 34 اینچ است.
• عرض نرده‌ها باید کمتر یا برابر با 1.5 اینچ قطر باشد تا اطمینان حاصل شود که کاربر می‌تواند به اندازه کافی نرده را بگیرد. قطر باید برای کودکان یا بزرگسالان با اختلال در گرفتن یا نگه داشتن، کوچکتر باشد.
• نرده‌های محافظ باید در سطحی با ارتفاع زانوی نشسته کاربر اصلی نصب شوند. این معمولاً حدود 18 تا 20 اینچ است، اگرچه بهتر است ارتفاع زانو نشسته کاربر اصلی را اندازه گیری کنید تا مطمئن شوید که نرده های محافظ مؤثر و ایمن هستند.
• اگر سطح شیب دار نزدیک ساختمان است، سقف و یا ناودان را اضافه کنید. ریزش آب از سقف ساختمان ممکن است خطر لغزش را برای کاربران ویلچر ایجاد کند و سقف یا پوشش نیز به محافظت از اپراتور ویلچر در برابر عوامل کمک می‌کند.

قسمت3: ساخت رمپ :

1: فقط از الوارهای پرداخت شده استفاده کنید. الوارهای پرداخت شده دوام بیشتری دارند و بارندگی و تغییرات فصلی را بسیار بهتر از الوارهای پرداخت نشده تحمل می‌کنند. حتی اگر سازه موقتی باشد، استفاده از الوارهای پرداخت شده برای ایمنی اپراتور و دوام سازه، استانداردی از طراحی رمپ در نظر گرفته می‌شود.

• به طور کلی بهتر است الوارهای با طول متوسط را انتخاب کنید. برای تخته های 2×4 و 2×6، این به معنای طول 16 فوت یا کمتر است. برای پست های 4×4، تیرهایی را انتخاب کنید که طول آنها 10 فوت یا کمتر باشد.

2: رمپ را با پیچ بسازید. میخ‌ها به طور بالقوه می‌توانند با گذشت زمان و استفاده از بین بروند، که می‌تواند خطر ایمنی ایجاد کند. برای یک سطح شیب دار ویلچر پایدار و بادوام که باز نمی‌شود، از پیچ برای مونتاژ سطح شیب دار استفاده کنید.

3: پست‌هایی را برای رمپ دائمی حفر کنید. در صورت ساختن یک سازه دائمی، باید سوراخ های پست را حفر کنید تا سطح شیب دار را به درستی تثبیت و محکم کنید. خود پست ها باید چهار اینچ در چهار اینچ در اندازه (4×4) باشند و نباید بیش از هشت فوت از هم فاصله داشته باشند و فاصله ایده آل شش فوت باشد.

4: یک سطح ضد لغزش قرار دهید. برخی از قوانین شهری نیاز به یک سطح در حال اجرا ضد لغزش دارند که تمام طول رمپ را گسترش دهد. حتی اگر این احتیاط لازم نباشد، باز هم توسط کارشناسان ساختمان و ایمنی به شدت توصیه می‌شود. گزینه‌های زیادی برای ایجاد یک سطح ضد لغزش وجود دارد و گزینه‌ای که انتخاب می‌کنید ممکن است به ترجیحات شخصی بستگی داشته باشد.

 

منبع:
https://www.wikihow.com/Build-a-Wheelchair-Ramp

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ویلچر سه بعدی

ویلچر های پرینت 3 بعدی و تحول در صنعت ویلچرسازی

 تحرک انقلابی: تأثیر ویلچرهای چاپ سه بعدی بر دسترسی و مراقبت های بهداشتی شخصی   در
امیرحسین محامد
05 دی 1402
ویلچر برقی در آینده

دور نگاه ویلچر برقی بعنوان تحرکی انقلابی

آینده ویلچر برقی: تحرک انقلابی ویلچر برقی به طور قابل توجهی زندگی افراد مبتلا به
اسمعیل زاده
01 تیر 1402
چگونگی راه رفتن با عصا

چگونگی راه رفتن با عصا بصورت ایمن

ایران بهکار
14 اردیبهشت 1401

دلیل بازگشت وجه

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه
preloader