ورود و عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

×

چگونه از ورم پای کاربر ویلچر جلوگیری کنیم؟

سمیه شمیرانی
13 تیر 1402
زمان مطالعه را وارد کنید دقیقه زمان برای مطالعه
جلوگیری از تورم پا در کاربران ویلچر
امتیاز بدهید

راهنمای جامع در مورد چگونگی کاهش و جلوگیری از ورم پاها در کاربران ویلچر

ورم پای افراد ویلچری که در نظر پزشکی به عنوان اِدِم شناخته می‌شود، یک شکایت رایج در افرادی است که از ویلچر استفاده می‌کنند و همچنین افراد مسن و کسانی که تحرک کمی دارند یا اضافه وزن دارند.

ورم پا معمولاً به دلیل تجمع مایعات ایجاد می‌شود و همچنین یک شکایت رایج در زنان باردار، افراد مبتلا به نارسایی کلیه، استفاده کنندگان از ویلچر و بسیاری از افراد دیگر، از جمله افرادی که برای مدت طولانی سرپا می‌مانند.

نشستن طولانی مدت می‌تواند خطر تورم پاها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، به همین دلیل پوشیدن جوراب های مخصوص، بلند کردن ساق پا و سایر اقدامات می‌تواند به جلوگیری از این امر کمک کند.

در ادامه راهنمای ما در مورد چگونگی جلوگیری از ورم پا در صورت استفاده از ویلچر را مطالعه خواهید کرد.

علل ورم پا و مچ پا

تورم در پاها و مچ پا معمولاً به دلایل زیر رخ می‌دهد:

احتباس مایع

مایع اضافی در قسمت تحتانی بدن عامل اصلی ورم در پاها و مچ پا است. احتباس آب می‌تواند در اثر عوامل مختلفی از جمله برخی داروها، لنف اِدِم (انسداد سیستم لنفاوی) یا ترکیبی از آسیب و عفونت ایجاد شود.

محدود شدن جریان خون

محدود شدن جریان خون به قسمت پایین تنه یکی دیگر از علل شایع تورم در پاها و مچ پا است. هنگامی که وریدها نتوانند خون را به اندازه کافی پمپ کنند، خون در پاها جمع می‌شود که منجر به تورم در قسمت پایین بدن می‌شود.

نشستن طولانی مدت

وقتی ماهیچه ها برای مدت طولانی غیرفعال هستند، نمی‌توانند مایعات بدن را به سمت قلب پمپ کنند. این احتباس مایعات و خون همان چیزی است که منجر به تورم بیش از حد در پاها می‌شود. به همین دلیل تورم پا در افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند شایع است.

علائم چیست؟

علائمی که حاکی از بروز اِدِم در پاهای کاربران ویلچر است عبارتند از:

  • پوست متورم، پف کرده و سفت
  • گودی ناحیه ساق یا پا به دنبال فشار
  • تحرک در پاها کاهش می‌یابد
  • مشکل در راه رفتن یا حرکت دادن پا و مچ پا به وجود می‌آید

علائم به علت زمینه‌ای بستگی دارد، اما تورم، سفتی و درد شایع هستند.

پوشیدن جوراب طبی برای کاربر ویلچر ضروری است

جوراب طبی

چگونه تورم ساق پا را در کاربران ویلچر کاهش دهیم

نکته خوب این است که تورم در افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند به راحتی قابل درمان است، چه از طریق ورزش، تغییر سبک زندگی یا با افزایش میزان جریان خون در ناحیه آسیب دیده.

گردش خون را افزایش دهید

گردش خون ضعیف و تورم پاها اغلب با انسداد شریان ها یا پاها مرتبط است، بنابراین افزایش گردش خون برای جلوگیری از تورم ناشی از جریان ضعیف خون مهم است.
شما می‌توانید این کار را انجام دهید؛ حرکت دادن مچ پا به صورت دایره ای در هنگام نشستن، پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و سالم، پوشیدن جوراب های طبی یا بالا بردن پاها.

بعنوان کاربر ویلچر جوراب های طبی بپوشید

جوراب های طبی برای افرادی که مدت زمان طولانی را روی صندلی چرخدار می‌گذرانند عالی هستند زیرا به افزایش جریان خون در قسمت پایین بدن کمک می‌کنند. این افزایش فشار می‌تواند درد و تورم در پاها و مچ پا را کاهش دهد، زیرا به رگ‌های خونی اجازه می‌دهد خون غنی از اکسیژن را آزادانه‌تر به اطراف بدن پمپاژ کنند.

نکته مهم در مورد جوراب های طبی این است که آنها در انواع تناسب، قدرت و رنگ موجود هستند، بنابراین به شما این امکان را می‌دهد که با پزشک یا متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود مشورت کنید تا جوراب های مناسب خود را تهیه کنید.

پا را بالا بیاورید

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کمک به کاهش عوارض ورم پا این است که پا را به گونه‌ای بلند کنید که بالاتر از قلب شما قرار گیرد. استراحت ساق پا روشی ایده‌آل برای کاربران است که به راحتی پاهای خود را در سطح بالایی قرار دهند و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که اثرات تورم مچ پا و پاهای متورم را از بین ببرند.

مهم است که پاها را در حالت نشسته یا دراز کشیده بالا نگه دارید تا مایع اضافی در اطراف محل تورم جمع نشود. خوشبختانه بسیاری از ما دوست داریم دو یا سه ساعت بعدازظهر بنشینیم و استراحت کنیم، بنابراین زمان مناسبی برای بلند کردن پاها و تسکین دردهای مرتبط با ادم است.

مصرف نمک خود را بخصوص بعنوان کاربر ویلچر کاهش دهید

کاهش مصرف نمک راهی آسان برای کاهش میزان آب اضافی در بدن است. اگر از ادم رنج می‌برید، خوردن نمک کمتر به شما امکان می‌دهد آن را بهتر مدیریت کنید و درد ناشی از تورم پاها را بهبود بخشید.

منبع:
https://www.momentumhealthcare.ie/how-to-prevent-swollen-feet-as-a-wheelchair-user/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

فناوری جدید ویلچر

فناوری برتر ویلچر در دنیای تکنولوژی

تکنولوژی بروز صنعت پزشکی و بخصوص ویلچر حوزه فناوری پزشکی در سال‌های اخیر با سرعتی
اسمعیل زاده
19 اردیبهشت 1402
ویلچر

ملاحظات مهم هنگام انتخاب ویلچر

سمیه شمیرانی
25 مهر 1401

دلیل بازگشت وجه

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه
preloader