ورود و عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

×

راحتی طی نشستن روی ویلچر

سمیه شمیرانی
05 بهمن 1401
10 دقیقه زمان برای مطالعه
صندلی ویلچر
امتیاز بدهید

چگونه روی ویلچر راحت باشیم

 

افرادی که مشکلات حرکتی دارند نیاز دارند چندین ساعت در روز روی صندلی یا ویلچر خود بنشینند. اگر مشکل حرکتی شما کاملاً جدی است، ممکن است بصورت شبانه روز محدود شوید. با توجه به این مسئله، راحتی واقعا مهم است.

متاسفانه کاربردی بودن بیشتر از راحتی اهمیت دارد زیرا وظیفه اصلی ویلچر کمک به شما برای رسیدن از نقطه A به نقطه B است. نمی‌توان آن را جلوتر از هدف اصلی ویلچر قرار داد.

با این حال، خبر خوب این است که هنگام خرید ویلچر اقداماتی وجود دارد که به راحتی آن کمک می‌کند.

 

خرید ویلچر ارزان و در عین حال با کیفیت مسئله‌ای است که برای هر کاربر صندلی چرخدار یک دغدغه است. انواع مختلف ویلچر ایرانی ایران بهکار با کاربردها، ویژگی‌های گوناگون بر روی وب سایت ما موجود است. شما می‌توانید با بررسی آنها و همچنین مشورت با متخصصان و مشاوران ما، بهترین انتخاب را داشته باشید.

در این مقاله، جنبه‌های مختلف صندلی چرخدار را بررسی می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که ویلچر شما تا آنجا که می‌تواند راحت باشد. بیایید نگاه دقیق تری داشته باشیم.

انواع صندلی ویلچر:

در مورد صندلی‌های چرخدار برقی و اسکوترها، چیزی که می‌بینید اساساً نوعی صندلی است که روی یک پلتفرم چرخدار و موتوری پیچ شده یا به شکل دیگری به آن متصل می‌شود. وقتی به ویلچرهای برقی و اسکوترها نگاه می‌کنید، تنوع بیشتری در انواع صندلی‌ها مشاهده خواهید کرد.

 

صندلی کاپیتان:

صندلی ویلچر مدل کاپیتان

دلیل اینکه این نوع صندلی بسیار مورد توجه است این است که یک راه حل همه کاره ارائه می‌دهد و به کاربران امکان می‌دهد تقریباً هر بعد از تجربه نشستن را در موارد زیر تنظیم کنند:

• تغییر زاویه صندلی
• تغییر زاویه پشت
• تغییر عمق صندلی
• افزودن یا افزایش ساپورت کمری

با این حال، چیزی که باید از آن آگاه باشید این است که همه صندلی‌های کاپیتان دقیقاً یکسان نیستند. برخی از شرکت‌ها ویژگی‌های بیشتری نسبت به سایرین ارائه می‌دهند، و طبیعتاً هرچه صندلی کاپیتان امکانات بیشتری ارائه دهد و راحت‌تر باشد، دستگاه گران‌تر خواهد بود.

موارد شبیه:

ویلچر با صندلی اداری

تعداد نسبتاً زیادی از مدل‌ها، صندلی‌هایی را ارائه می‌کنند که به سطح صندلی کاپیتان نمی‌رسند. بیشتر اینها را می‌توان به‌عنوان «صندلی‌های اداری» که بر روی قاب صندلی چرخدار برقی نصب می‌شوند توصیف کرد، اگرچه در برخی از مدل‌های ارزان‌قیمت مناسب برای سفر، چیزی که می‌بینید بیشتر شبیه به صندلی ماهیگیری تاشو است.

در موارد بسیار کمی، مدل‌های سبک‌وزن مناسب برای سفر با چیزی شبیه به صندلی دوچرخه‌ای پهن‌تر از حد معمول را می‌بینید، و چند مدل شبیه صندلی‌های موتور سیکلت را ارائه می‌دهند. این موارد استثنا هستند.

ملاحظاتی برای صندلی‌های ویلچر (صرف نظر از نوع):

مهم نیست که وسیله کمک حرکتی شما چه سبک یا نوع صندلی دارد، چند اندازه گیری وجود دارد که حتماً می‌خواهید هم از خودتان و هم از صندلی مورد نظر انجام دهید تا مطمئن شوید که تناسب بین شما و صندلی وجود دارد یا خیر. اگرچه ویلچرها با هدف راحتی طراحی نشده‌اند، اما خرید ویلچری که مانند دستکش مناسب شما باشد، به افزایش راحتی کمک می‌کند. در اینجا عناصر اصلی وجود دارد که به راحتی کمک می‌کند:

عرض صندلی ویلچر:

عرض صندلی ویلچر

هنگام پیدا کردن ویلچر مناسب برای شما، عرض صندلی واقعا اهمیت دارد. فریب این را نخورید که بزرگتر بهتر است، زیرا در این مورد قطعاً اینطور نیست.
در حالت ایده‌آل، شما نیاز دارید که صندلی ویلچرتان فقط کمی پهن‌تر از باسن شما باشد، به طوری که باسن‌تان به هر جهت، تماس آرامی داشته باشد. اگر صندلی پهن‌تر از این باشد، می‌تواند منجر به وضعیت نامناسب هنگام خم شدن به یک طرف یا طرف دیگر شود که این امر باعث افزایش ناراحتی می‌شود.

ساده‌ترین راه برای مطالعه دقیق میزان پهنای صندلی‌تان این است که در جایی بنشینید و کتابی را در دو طرف خود قرار دهید تا کمی باسن شما را لمس کنند. سپس بلند شوید و فاصله بین دو کتاب را اندازه گیری کنید.

عرض صندلی همچنین می تواند بر قابلیت استفاده کلی صندلی چرخدار شما تأثیر بگذارد.

با افزایش عرض صندلی، عرض کلی ویلچر شما نیز افزایش می‌یابد. همچنین باید عرض درهای داخل خانه را که می‌خواهید و باید از آن عبور کنید را در نظر داشته باشید. اگر صندلی که در نهایت می‌گیرید به سختی از در عبور می‌کند، استفاده از آن ناامید کننده خواهد بود، پس این مورد را در نظر داشته باشید. برای مثال، تلاش برای بردن صندلی چرخدار خود به حمام، بسیار خسته کننده خواهد بود.

عمق صندلی:

عمق صندلی به اندازه عرض صندلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، اما به همان اندازه مهم است. همچنین می‌تواند کمی مشکل باشد که عمق صندلی را به درستی بدست آورید. به دلایل زیر ارزش تلاش برای انجام این کار را دارد:

• اگر صندلی به اندازه کافی عمیق نباشد، پاهای شما روی لبه صندلی آویزان می‌شود، که فشار غیرضروری به بدن شما وارد می‌کند و به مرور زمان باعث افزایش ناراحتی می‌شود. علاوه بر این، یک صندلی که به اندازه کافی عمیق نیست، حمایت کافی را به طور کلی فراهم نمی‌کند، که منجر به افزایش بی ثباتی می‌شود.

• اگر عمق صندلی خیلی عمیق باشد، صندلی باسن شما را به سمت جلو می‌کشد و شما را خمیده می‌کند، که این مسئله نیز به مرور زمان منجر به افزایش ناراحتی می‌شود. عمق بیش از حد صندلی نیز بر عملکرد آن تأثیر منفی می‌گذارد و در کل چابکی کمتری دارد و مانور دادن روی آن سخت تر است.

البته لازم به ذکر است که عمق صندلی بسته به نوع پشتی که صندلی شما استفاده می‌کند می‌تواند کمی تغییر کند. حتی بهتر از آن، پشتی‌های بیشتر مدل‌ها را می‌توان تعویض کرد و حداقل فضای کمی در آن جلو به شما می‌دهد.

ارتفاع و عرض دسته (در صورت وجود):

پهنای تکیه گاه عمدتاً تابعی از عرض صندلی است، اما قرارگیری تکیه گاه‌ها می‌تواند تأثیر متوسطی بر آن داشته باشد، همانطور که عرض سطح بالای دسته‌ها نیز می‌تواند تأثیر بگذارد.
خیلی پهن است، و نمی‌توانید هر دو دست را روی تکیه‌گاه‌ها قرار دهید، که باعث می‌شود به یک طرف صندلی یا طرف دیگر متمایل شوید.

خیلی کم عرض، به طور کلی ناراحت‌کننده خواهد بود و شاید حتی نتوانید روی صندلی بنشینید.

فراتر از اطمینان از اینکه می‌توانید هر دو دست خود را به راحتی روی تکیه‌گاه‌ها قرار دهید، مهم این است که چه چیزی برای شما راحت تر است.

زاویه صندلی:

زاویه صندلی اندازه گیری شیب جلو به عقب صندلی چرخدار شما است. همیشه، اگر صندلی ویلچر دارای زاویه باشد، در جلو بالاتر و در عقب پایین تر خواهد بود.

این را با صندلی شیب دار اشتباه نگیرید. برخی از ویلچرها دارای ویژگی شیب هستند که به شما امکان می‌دهد کل صندلی را جابجا کنید و زاویه آن را تغییر دهید. زاویه صندلی یک ویژگی ثابت است که در بسیاری از ویلچرها (اما نه همه) وجود دارد.

ویلچرهایی که صندلی‌های زاویه دار را ارائه می‌دهند، ثبات و امنیت بیشتری را فراهم می‌کنند زیرا احتمال اینکه شما به بیرون سر بخورید، به خصوص زمانی که ناگهانی می‌ایستید، کمتر است.

کوسن زاویه دار ویلچر

با این حال، یک نقطه ضعف (بالقوه) وجود دارد. با افزایش زاویه صندلی، تنش بر روی ستون فقرات شما افزایش می‌یابد، که اگر زمان زیادی را روی صندلی بگذرانید، می‌تواند منجر به مشکلات وضعیتی و درد شود. همه اینها برای گفتن این است که اگرچه مقداری زاویه صندلی چیز خوبی است، اما زیاده روی می‌تواند تأثیر عکس داشته باشد.

ارتفاع صندلی تا سطح:

صندلی‌های چرخدار ساده اغلب “Hemi Height” هستند، به این معنی که آنها یک محور دوگانه دارند و می‌توانند به انتخاب شما از دو ارتفاع مختلف صندلی تنظیم شوند، که حداقل سطحی از سفارشی‌سازی را به شما می‌دهد.

ویلچرهای برقی با صندلی‌های کاپیتان معمولاً طیف وسیع تری قابلیت تنظیم دارند. ساده‌ترین راه برای تعیین اینکه چه ارتفاعی برای شما مناسب‌تر است، این است که یک صندلی در خانه‌تان پیدا کنید که بتوانید روی آن راحت بنشینید و روی آن کار کنید. قد آن صندلی را اندازه‌گیری کنید، سپس ویلچری تهیه کنید که تقریباً به ارتفاع آن صندلی نزدیک باشد.

 

ایران بهکار تولید و عرضه کننده‌ی انواع مختلف ویلچر ساده، ارتوپدی، برقی، همراه، برانکاردی، سی پی و غیره با کیفیت بالا است. ویلچر ایرانی ایران بهکار علاوه بر دارا بودن کیفیت بالا، مقرون بصرفه نیز هست. بدیهی است که خرید ویلچر ارزان و با کیفیت، بزرگترین دغدغه برای کاربران ایرانی است. شرکت ایران بهکار این دغدغه را مرتفع کرده و آماده مشاوره و ارائه بهترین ویلچر متناسب با نیاز کاربران است.

پشتی صندلی ویلچر:

بیشتر ویلچرها چیز زیادی برای ارائه در این مورد ندارند. ویلچرهای ساده معمولاً دارای یک بند ساده ساخته شده از نایلون یا وینیل هستند، به این معنی که هیچ چیزی مانع حمایت کمر نیست.

بالشتک‌های صندلی چرخدار:

کوسن ویلچر

با توجه به آنچه در ابتدا گفتیم که صندلی‌های چرخدار دقیقاً برای راحتی ساخته نشده‌اند، تشکچه‌های ویلچر جزو رایج ترین لوازم جانبی هستند که مردم خریداری می‌کنند. آنها نسبتاً ارزان هستند و می‌توانند سطح راحتی صندلی شما را به شدت افزایش دهند.

طیف خیره کننده ای از اندازه‌های کوسن صندلی چرخدار موجود است. صرف نظر از ابعاد صندلی خود، می‌توانید چیزی را پیدا کنید که کار کند.
تشکچه‌های صندلی برای ویلچرها در طیف گسترده‌ای از مواد ارائه می‌شوند، بنابراین می‌توانید راحتی صندلی خود را تقریباً به هر سطحی که می‌خواهید افزایش دهید.

مسلماً برخی از متریال ساخت بالشتک بهتر از سایرین هستند و شما آنچه را که برای آن هزینه می‌کنید دریافت می‌کنید (مواد راحت‌تر نیز گران‌تر هستند)، اما این در واقع چیز خوبی است. این بدان معناست که صرف نظر از بودجه شما، همیشه چیزی برای همه وجود دارد.

در زیر یک مرور سریع از گزینه‌های موجود ارائه داده‌ایم:

تشکچه‌های فومی:

کوسن فومی ویلچر

نکته خوب در مورد صندلی‌های فومی این واقعیت است که همه جا وجود دارند. شما می‌توانید آنها را در همه شکل‌ها و اندازه‌ها بیابید.
بالشتک‌های فومی کم‌هزینه‌ترین گزینه هستند، اگرچه می‌توانید برخی از بالشتک‌های قالب‌گیری شده با قالب‌گیری سرد و سایر بالشتک‌های فوم طراحی شده توسط درمانگران را بیابید که کارایی بیشتری دارند.

دو مزیت بزرگ فوم سبک بودن و ارزان بودن آن است. اگر بودجه کمی دارید و به دنبال راهی سریع و آسان برای اضافه کردن راحتی به صندلی فعلی خود هستید، یک بالشتک فومی ساده بدون اینکه به بودجه شما آسیب جدی وارد کند این کار را انجام می‌دهد.

متأسفانه، نکات منفی نیز وجود دارد. فوم به مرور زمان شکل خود را از دست می‌دهد و خراب می‌شود، بنابراین اگر نوع دیگری از تشکچه استفاده می‌کنید، باید این نوع بالشتک صندلی را نسبتاً بیشتر تعویض کنید.

تشکچه‌های بادی:

بالشتک‌های بادی دقیقا همان چیزی هستند که به نظر می‌رسند. اگر تا به حال شب را روی تشک بادی خوابیده‌اید، این ایده را متوجه شده‌اید که وزن بدن شما توسط یک بالشتک از هوا پشتیبانی می‌شود.

خبر خوب این است که تشکچه‌های بادی وزن شما را به طور یکنواخت توزیع می‌کنند، بنابراین هنگام نشستن روی یک بالشتک بادی هیچ خطری برای ایجاد نقاط فشار دردناک وجود ندارد. علاوه بر آن، این نوع تشکچه‌ها می‌توانند به طرز لذت بخشی راحت باشند، اما یک نکته وجود دارد:

یافتن مقدار بهینه فشار هوا می‌تواند مشکل باشد. فشار بیش از حد باعث می‌شود که حباب هوا را نگه دارد یا یک تجربه نشستن سخت و ناراحت کننده ایجاد کند. اگر فشار هوا خیلی کم باشد، بالشتک به هیچ وجه حمایت یا راحتی ایجاد نمی‌کند.

جدای از آن، این مسئله وجود دارد که بالشتک‌های بادی نسبت به سایر انواع تشکچه‌ها تا حدودی شکننده تر هستند. یک سوراخ باعث می‌شود تشکچه خالی شود.

اگر برای تهیه یک تشکچه طراحی شده با چند “سلول” حباب‌های هوا هزینه بیشتری صرف کنید، این مشکل حل می‌شود، اما آنها گران تر هستند.

علاوه بر این، مهم نیست که چقدر خوب ساخته شده باشند، حباب‌های هوا در نهایت نشت می‌کنند، به این معنی که برای حفظ راحتی باید به طور مرتب فشار را دوباره تنظیم کنید. برای برخی از افراد، تعمیر و نگهداری آن‌ها خیلی زیاد است که ارزش آن را ندارد.

تشکچه ژله‌ای:

تشکچه‌های ژله‌ای در واقع یک راه حل ترکیبی هستند. سلول‌ها با ژل پر می‌شوند که روی هم روی یک پایه فومی معمولی قرار می‌گیرند. این رویکرد دارای جنبه‌های خوب و بد است.

اول اینکه، تشکچه‌های ژله‌ای به طرز لذت بخشی راحت هستند، ژل استفاده شده دارای قوام مشابهی در بافت بدن است. بنابراین، کمی شبیه نشستن روی بغل کسی است.

دوم، بالشتک‌های ژله‌ای کاملاً جدید، تجربه‌ای شبیه نشستن بر روی کیسه‌های هوا را ارائه می‌دهند، زیرا وزن شما به طور مساوی توزیع می‌شود.

با این حال، هر چه مدت زمان بیشتری از بالشتک ژله‌ای استفاده کنید، اثربخشی آن کمتر می‌شود، زیرا ژل وقتی روی آن می‌نشینید به آرامی سلول‌های پایینی را تغییر شکل می‌دهد و سطح راحتی و پشتیبانی را کاهش می‌دهد.

همچنین، سلول‌ها مانند حباب‌های هوا از محدودیت رنج می‌برند و به طرز نگران‌کننده‌ای به راحتی سوراخ می‌شوند. در نهایت، تشکچه‌های ژله‌ای سنگین هستند و به طور قابل توجهی به وزن کلی صندلی شما می‌افزایند. اگر از ویلچر برقی استفاده می‌کنید، ممکن است بد نباشد. اما اگر از ویلچر ساده استفاده می‌کنید، بازوهای شما بار سنگین حرکت آن وزن اضافی را متحمل خواهند شد و این خوب نیست.

تشکچه‌های لانه زنبوری:

کوسن ژله‌ای ویلچر

این تشکچه مانند لانه زنبوری است که در کندو پیدا می‌کنید. این سبک از تشکچه‌ها به دنبال ارائه تمام مزایای تشکچه‌های بادی بدون هیچ یک از معایب است. با این حال، بسیاری از کاربران آن‌ها را بیش از حد سفت می‌دانند که راحت نیستند، و هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید استحکام را تنظیم کنید.

مشکل دیگر این است که تشکچه‌های لانه زنبوری نسبتاً گران هستند. بنابراین، اگر یکی را بخرید و بفهمید که آن را دوست ندارید، پول هنگفتی از دست داده‌اید و همچنان مشکل بالشتک دارید.

با این حال، نکته‌ای که شایان ذکر است این است: تشکچه‌های لانه زنبوری همچنان نسبتاً جدید هستند، بنابراین بدون شک پیشرفت‌ها و اصلاحاتی وجود خواهد داشت که می‌تواند به کاهش نقاط ضعف این سبک از کوسن‌ها کمک کند.

نکته اصلی این است که تشکچه مناسب می‌تواند سطح فوق‌العاده‌ای از راحتی بیشتر را فراهم کند، به شما کمک کند راحت‌تر بنشینید و حتی از زخم‌های بستر جلوگیری کند. البته لازم نیست تشکچه‌های صندلی همه این معیارها را برای هر کاربر رعایت کنند.

نظرات نهایی در مورد صندلی چرخدار:

همانطور که می‌بینید، خیلی بیشتر از آنچه به چشم می‌آید، باید در مورد محل نشستن روی ویلچر فکر کرد. این بدان معناست که شما به عنوان یک خریدار احتمالی، چیزهای زیادی برای فکر کردن دارید. حداقل، باید چند اندازه گیری کلیدی انجام دهید و در صورت امکان، هر ویلچری را که در نظر دارید قبل از خرید امتحان کنید.

وزن زیادی ندارند، قابل شستشو با ماشین لباسشویی هستند و لازم نیست نگران سوراخ شدن آنها باشید.

شرکت ایران بهکار دارای انواع مختلف ویلچر ایرانی برای کاربردها و مصارف گوناگون می‌باشد. تمامی کاربران صندلی چرخدار مشتاقند ویلچر ارزان و در عین حال با کیفیت داشته باشند. ویلچر ایرانی ایران بهکار، این نیاز را برطرف کرده و انواع ساده، برقی، ارتوپدی، کودک، برانکاردی، سی‌‌پی و … را تولید و عرضه می‌کند.
اگر به دنبال ویلچر ارزان و با کیفیت هستید، به محصولات ما در همین وب سایت سری بزنید. شما همچنین می‌توانید با مشاوران ما در زمینه‌ی انتخاب بهترین ویلچر مطابق با نیازهای خود در تماس باشید.

منبع:
https://www.wheelchairjunkie.com/seating/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ویلچر، صندلی چرخدار،ویلچر برقی

ویلچر و ارتباط توأمان آن با تکنولوژی

ایران بهکار
07 اردیبهشت 1401

دلیل بازگشت وجه

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه
preloader