ورود و عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

×

چگونه صدای جیرجیر ویلچر را متوقف کنیم

سمیه شمیرانی
17 آذر 1401
5 دقیقه زمان برای مطالعه
ویلچر پر سرو صدا
امتیاز بدهید

از بین بردن سر و صدای ویلچر

 

چرخ‌ها بخش ضروری هر صندلی چرخدار ی هستند، اما بدون مشکل هم نیستند. بزرگترین مشکل، صدای جیر جیر لاستیک‌ها است. جیرجیر نه تنها پر سر و صدا است، بلکه وقتی در ملاء عام در ویلچر اتفاق می‌افتد شرم آور است.

در این پست، انواع مختلفی از صدای جیر جیر را که ممکن است بشنوید، علت آنها و نحوه جلوگیری از صدای جیر جیر ویلچر را می‌آموزیم.

 

ویلچر ایرانی ایران بهکار دارای انواع مختلف چرخ برای مصارف و کاربردهای گوناگون است.شما می‌توانید با توجه به نیاز خود ویلچر ارزان و با کیفیت ایرانی را تهیه کنید.

 

علت صدای جیر جیر: چه چیزی باعث می‎شود ویلچر، صدای جیر جیر “آزاردهنده” را ایجاد کند؟

به عنوان یک کاربر ویلچر، ممکن است متوجه شده باشید که چرخ‌ها و لاستیک‌های خاصی ممکن است جیرجیر کنند. اگرچه این یک نقص شدید نیست. معمولاً این امر به دلیل سهل انگاری از جانب کاربر ایجاد می‌شود.

چرخ‌های با صدای جیرجیر (یا در این مورد صندلی‌های چرخدار) مشکل رایجی است که در ویلچرهای قدیمی یا بد نگهداری شده اتفاق می‌افتد. چرخ با صدای جیرجیر نشانه خوبی نیست. این بدان معناست که صندلی چرخدار شما نیاز به تعمیر یا تنظیم دارد.

چرخ‌های پر سرو صدا نشان‌دهنده مانعی در بلبرینگها هستند، که گوی‌های کوچکی هستند که به محور اجازه می‌دهند آزادانه بچرخند. این انسداد می‌تواند ناشی از خاک، زباله یا حتی آب باشد.
ویلچرها در چند سناریو مختلف دچار جیرجیر می‌شوند. در اینجا برخی از دلایلی که باعث می‌شود صندلی چرخدار شما جیرجیر کند، آورده شده‌است. این صدا می‌تواند باعث ناراحتی فردی شود که روی آنها نشسته است و باعث خجالتش شود.

1. بلبرینگ زنگ زده :

یکی از رایج ترین دلایلی که صندلی چرخدار شما هنگام حرکت جیرجیر می‌کند این است که بلبرینگ اطراف چرخ‌ها زنگ زده‌است زیرا به اندازه کافی روغن کاری نشده‌است و فرسوده است.

2. شل شدن پیچ‌ها و مهره‌ها در چرخ‌ها :

شل بودن پیچ یا مهره در چرخ‌ها یک مشکل بزرگ برای هر وسیله نقلیه‌ای است. شل شدن پیچ منجر به لرزش و سواری ناپایدار می‌شود. از آنجایی که آنها تکان می‌خورند، در حین حرکت سر و صدای زیادی ایجاد می‌کنند.

3. لنت یا کابل ترمز معیوب :

ترمزها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که روی چرخ ساییده شوند تا سرعت آن کاهش یابد یا چرخ کاملاً متوقف شود. سفت بودن لنت ترمز ممکن است یکی از دلایلی باشد که ویـلچر شما در حین حرکت جیرجیر می‌کند. کابل‌های ترمز می‌توانند روی رینگ‌های چرخ ساییده شوند و هنگام عبور از روی آن‌ها صدای جیر جیر بلندی ایجاد کنند.

4. فشار تایر :

لاستیک‌هایی که کم باد یا بیش از حد باد شده‌اند می‌توانند برای افرادی که از صندلی چرخدار استفاده می‌کنند صدای جیر جیر ایجاد کنند، به خصوص در هنگام عبور از پیچ‌های تند. این بدان دلیل است که چرخ صندلی چرخدار سریعتر از لاستیک می‌چرخد و به لاستیک ساییده می‌شود.

این باعث تغییر شکل لاستیک‌ها، سر خوردن به طرفین و جیرجیر می‌شود.

5. چرخ‌های قدیمی :

گاهی اوقات صدای جیرجیر ویلچر به دلیل فرسوده شدن چرخ‌ها و نیاز به تعویض است. با وجود اینکه خوب و قابل استفاده به نظر می‌رسند، صداهای جیر جیر تولید می‌کنند زیرا عمر آنها بسیار فراتر از طول عمر تعیین شده سازنده‌است.

 

چگونه از شر لاستیک‌های پر سرو صدای صندلی چرخـدار خلاص شویم :

اگر چرخ‌های پر سرو صدا ناشی از نگهداری ضعیف باشد، بهترین راه برای متوقف کردن صدای جیرجیر این است که اطمینان حاصل کنید که ویلچر شما به درستی نگهداری می‌شود که در اینصورت نه تنها صدای جیرجیر ویلچر شما متوقف می‌شود، استفاده طولانی‌مدت را نیز تضمین می‌کند.
در اینجا برخی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از اینکه ویلچر شما در شرایط کاری مناسب است، آورده شده‌است.

1. روغن بلبرینگ :

چرخ‌های ویلچر دارای بلبرینگ‌هایی در داخل خود هستند که به چرخ‌ها اجازه می‌دهد آزادانه و بی صدا بچرخند. این بلبرینگ‌ها به صورت دوره‌ای نیاز به روغن کاری دارند تا به صورت روان و بدون جیرجیر کار کنند. چرخی که به اندازه کافی روغن کاری شده باشد هرگز صدایی تولید نمی‌کند.

چرخ‌های ویلچر خود را حداقل یک بار در ماه با یک روان کننده مبتنی بر سیلیکون، روغن اسپری یا روغن اسپری WD-40 روغن کاری کنید تا هرگز صدایی تولید نکند. ساده‌ترین راه برای روغن کاری ویلچر این است که روزنامه را زیر چرخ‌ها قرار دهید، سپس روغن را مستقیماً به بلبرینگهای کناری هر چرخ پمپ کنید و چرخ را به جلو و عقب حرکت دهید تا روغن در اطراف پخش شود.

2. تمام پیچ‌ها و مهره‌های شل را سفت کنید :

اگر روغن کاری بلبرینگ چرخ کار نمی‌کند، سفت کردن پیچ‌های شل و پیچ در اطراف قاب و چرخ‌ها، ویلچر شما را از صدای جیر جیر می‌رهاند.

شل بودن پیچ و مهره‌های اطراف چرخ‌ها یکی از دلایل صدای جیر جیر ویلچر است. اگر صندلی چرخدار شما جیرجیر می‌کند، این احتمال وجود دارد که پیچ‌های روی چرخ‌ها شل شده باشند.
اگر چرخ‌های روی ویلچر شما شل هستند، نیازی به بیرون رفتن و خریدن چرخ‌های جدید نیست. سفت کردن آنها ویلچر شما را راحت تر و آرام تر می‌کند.

 

ویلچر ارزان و با کیفیت دو مزیت مهم در انتخاب ویلچر است. به سایت ما سری بزنید تا انواع مختلف ویلچر ایرانی را بررسی کنید. متخصصان ما در ایران بهکار آماده پاسخگویی به همه سوال‌های شما می‌باشند.

 

منبع:
https://wheelchaired.com/stop-wheelchair-from-squeaking/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

بالابر ویلچر

بالابر ویلچر چیست و چه کاربردی دارد

سمیه شمیرانی
12 شهریور 1401
سیر تحول ویلچر در ایران

سیر تحول ویلچر در ایران

سیر تحول ویلچر در ایران: غلبه بر موانع و توانمندسازی تحرک   ویلچرها وسایل کمک حرکتی
اسمعیل زاده
18 خرداد 1402
ارتباط رباتیک با معلولیت

تأثیرات علم رباتیک بر زندگی افراد معلول

علم رباتیک و افراد معلول چه ارتباطی دارند؟ ربات‌ها و فناوری‌های رباتیک در طی سال‌های
اسمعیل زاده
28 تیر 1402

دلیل بازگشت وجه

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه
preloader