ورود و عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

×

نکات ایمنی استفاده از ویلچر

سمیه شمیرانی
21 دی 1401
8 دقیقه زمان برای مطالعه
ایمنی حرکت با ویلچر
امتیاز بدهید

اقدامات ایمنی اساسی در هنگام حرکت با ویلچر

 

ویلچر ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای استفاده راحت و آسان باشند و بر اساس نیازهای منحصر به فرد کاربر به صورت سفارشی ساخته شوند. اما عوامل محیطی متعددی می‌تواند باعث واژگونی صندلی چرخدار و در نتیجه آسیب به کاربر شود.

تسلط بر تکنیک‌های دقیق استفاده وآگاهی، از این مسائل جلوگیری می‌کند.

 

ایران بهکار تولید و عرضه کننده‌ی انواع مختلف ویلچر ساده، ارتوپدی، برقی، همراه، برانکاردی، سی پی و غیره با کیفیت و ایمنی بالا است. ویلچر ایرانی ایران بهکار علاوه بر دارا بودن کیفیت بالا، مقرون بصرفه نیز هست. بدیهی است که خرید ویلچر ارزان و با کیفیت، بزرگترین دغدغه برای کاربران ایرانی است. شرکت ایران بهکار این دغدغه را مرتفع کرده و آماده مشاوره و ارائه بهترین ویلچر متناسب با نیاز کاربران است.

مروری بر استفاده ایمن از ویلچر:

شایع‌ترین حوادثی که کاربران ویلچر با آن مواجه می‌شوند، واژگونی و افتادن از صندلی است.

دلایل متعددی برای این اتفاق وجود دارد، مانند سرعت زیاد، قفل نکردن ترمزها در صورت لزوم، یا لیز خوردن روی سطوح صاف.

خوشبختانه ویلچرها به اجزای ایمنی مانند اهرم تجهیز شده‌اند. کاربران همچنین باید از نحوه تنظیم سرعت در زمین‌های لغزنده یا ناهموار آگاه باشند که با تمرین و دانش مدیریت همراه است.
در اینجا برخی از اقدامات ایمنی اساسی وجود دارد که همیشه باید در هنگام بیرون رفتن از آن استفاده کنید.

• سربالایی/ سرپایینی: هرگز صندلی چرخدار خود را به زور از شیب‌های تند یا پله‌ها بالا یا پایین نیاورید.
• قفل/خاموش کردن: همیشه قبل از خروج، نشستن یا جابجایی ویلچر خود را قفل یا خاموش کنید.
• در شب: مطمئن شوید که چراغ‌های چشمک زن را به صندلی چرخدار خود وصل کرده‌اید و در شب لباس نئون روشن بپوشید تا مطمئن شوید عابران پیاده و رانندگان می‌توانند شما را به راحتی ببینند.
• لغزیدن: چرخ‌ها باید مرتباً تعویض شوند تا از سر خوردن جلوگیری شود. اگر متوجه شدید که به پهلوها میلغزید، این نشانه آن است که به کاسترهای جدید نیاز دارید.
• سرعت: سرعت روی صندلی چرخدار برقی را با سطح راحتی خود تنظیم کنید.
• از باران اجتناب کنید: رطوبت روی ویلچر برقی می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی شود و ویلچر روی سطوح خیس اصطکاکا را از دست می‌دهند.
• وزن: انباشتن کیسه‌ها یا وسایل سنگین در پشت ویلچر می‌تواند باعث انحراف آن به عقب شود.

در مرحله بعد، به تکنیک‌های مانور اولیه که از تصادفات جلوگیری می‌کنند می‌پردازیم.

نحوه استفاده ایمن از ویلچر:

تعیین موقعیت همه چیز است، و همانطور که به ویلچر خود عادت می‌کنید، یاد خواهید گرفت که چگونه از جاذبه و قدرت خود برای حرکت با مهارت استفاده کنید. این چیزی است که باید بدانید!

1. عادت کردن به مرکز ثقل:

به راحتی می‌توانید تصور کنید که روی صندلی چرخدار خود به صورت عمودی نشسته‌اید، اما بسیاری از فعالیت‌ها نیاز به خم شدن، رسیدن به چیزی و انتقال به داخل و خارج از صندلی دارند.
حرکت دادن بدن بر مرکز ثقل تأثیر می‌گذارد و وزن را به طور متفاوتی در صندلی توزیع می‌کند. اگر یک طرف وزن زیادی داشته باشد، یک خم شدن جزئی می‌تواند باعث واژگونی آن شود. به همین دلیل است که یافتن تعادل کامل برای استفاده ایمن از ویلچر ضروری است.

چرخ‌ها منبع اصلی پایداری هستند که فاصله بین دو محور را طولانی‌تر می‌کنند و باید هنگام خم شدن و رسیدن، چه به سمت جلو یا به طرفین، از آنها برای پشتیبانی استفاده کرد.

روش تسلط بر موقعیت یابی این است که این حرکات را تمرین کنید تا مرکز ثقل را احساس کنید و با نحوه تغییر توزیع وزن در حین حرکت آشنا شوید.

سعی کنید این حرکات را نیز ترکیب کنید، مانند کمی خم شدن به جلو در حالی که بازوهای خود را به سمت بیرون دراز می‌کنید یا همزمان دراز کنید و انتقال دهید.
البته، با یک دوست مورد اعتماد که مراقب شماست تمرین کنید تا زمانی که به اندازه کافی راحت باشید که به تنهایی ادامه دهید.

2. خم شدن ایمن به جلو:

مثلا شیئی که می‌خواهید بگیرید روی یک میز پایین در مقابل شما قرار دارد. شما می‌خواهید برای رسیدن به آن به جلو خم شوید، اما به یاد داشته باشید که هرگز نمی‌خواهید خود را خیلی جلوتر بیاورید تا روی لبه صندلی قرار بگیرید. در اینصورت متوجه خواهید شد که در حال سقوط هستید!

در عوض، به چرخ‌ها تکیه کنید و آنها را طوری قرار دهید که از چرخ‌های محرک دور باشند. مطمئن شوید که قفل چرخ‌ها درگیر شده‌اند و سپس به آرامی خم شوید و دستتان را به سمت جسم دراز کنید.

3. خم شدن ایمن به عقب:

برای این حرکت، می‌خواهید چرخ‌ها را از چرخ‌های محرک دورتر قرار دهید، به‌طوری‌که انگار می‌خواهید به جلو خم شوید، به جز اینکه قبل از رسیدن به پشت خود، تا جایی که می‌توانید به جسم نزدیک شوید.

شما نمی‌خواهید وضعیت نشستن خود را تغییر دهید و حتی به خم کردن ویلچر خود به عقب فکر نکنید. این می تواند باعث کج شدن و افتادن صندلی چرخدار شود.

4. مواجهه با یک جدول:

شما در یک روز خوب تابستانی در حال گذر هستید که به طور ناگهانی یک پیاده‌رو شما را در مسیرتان متوقف می‌کند.

حرکت از روی جدول دشوار است و باید با کمک شخص دیگری انجام شود. شما همچنین باید تکنیک ایمن خود را توسعه دهید که با توانایی های شما سازگار باشد تا با دقت بر روی یک جدول حرکت کنید.
فقط به عنوان آخرین راه چاره از یک محدودیت استفاده کنید. ابتدا سطح شیب دار، آسانسور تعیین شده یا بریدگی جدول را بررسی کنید. اکثر مکان‌های عمومی دارای این دسترسی‌های تخصصی برای معلولان هستند.

5. بالا آوردن جلوی ویلچر:

گاهی اوقات بالا آوردن جلوی ویلچر برای مقابله با نقاط مرتفع ضروری است، اما این کار باید با کمک شخص دیگری انجام شود.

کمک کننده شما باید ویلچر را از پشت، روی قسمتی که قابل جابجایی نیست، بگیرد. برای تثبیت خود به عقب متمایل شوید و مطمئن شوید که پاها و دست‌هایتان از چرخ‌ها و سایر اجزایی که می‌توانند قسمت‌های بدن را نیشگون بگیرند، خالی باشد.

 

شرکت ایران بهکار دارای انواع مختلف ویلچر ایرانی برای کاربردها و مصارف گوناگون می‌باشد. تمامی کاربران صندلی چرخدار مشتاقند ویلچر ارزان و در عین حال با کیفیت داشته باشند. ویلچر ایرانی ایران بهکار، این نیاز را برطرف کرده و انواع ساده، برقی، ارتوپدی، کودک، برانکاردی، سی‌‌پی و … را تولید و عرضه می‌کند.

استفاده ایمن از ویلچر در فضای باز:

در حالی که برخی از صندلی‌های چرخدار برای فضای باز طراحی شده‌اند، برخی دیگر به دلیل ناهمواری‌های زمین، سوراخ‌ها و دست‌اندازهایی که می‌توانند باعث تصادف شوند، برای استفاده در فضای باز توصیه نمی‌شوند.
با این حال، این واقع بینانه نیست که بگوییم یک کاربر ویلچر معمولی هرگز بیرون نمی رود، بنابراین باید بدانید که از چه سطوح و آب و هوایی مراقبت بیشتری داشته باشید یا به طور کلی از آن اجتناب کنید.

شن دشمن یک ویلچر است و حتی مقدار کمی از آن در پیاده رو می‌تواند باعث چرخش و واژگونی ویلچر شود. مراقب شن و ماسه باشید و سعی کنید آن را دور بزنید.

همانطور که گفته شد، آب نیز خطرناک است، سطوح را لغزنده و اصطکاک چرخ‌ها را کاهش می‌دهد. اگر بعد از باران گودال‌هایی وجود دارد، تا حد امکان از آنها اجتناب کنید.

اگر در باران گرفتار شدید، به آرامی و با احتیاط حرکت کنید و مطمئن شوید که آب پاشیده نمی‌شود. این آب می‌تواند باعث لیز خوردن و سر خوردن شود.

رمپ‌ها را نیز باید با احتیاط در نظر گرفت و همیشه قبل از ادامه کار از نظر وجود نواحی ناهموار، سوراخ ها یا نقاط لغزنده بررسی شود.

اگر به دنبال ویلچر ارزان و با کیفیت هستید، به محصولات ما در همین وب سایت سری بزنید. شما همچنین می‌توانید با مشاوران ما در زمینه‌ی انتخاب بهترین ویلچر مطابق با نیازهای خود در تماس باشید.

سفر با ویلچر:

اگر از خدمات یک شرکت مسافرتی استفاده می‌کنید، قبل از رزرو به کارکنان هشدار دهید که کاربر ویلچر هستید.
در مورد خدمات، مقررات و قوانین ویلچر با شرکت صحبت کنید و صندلی چرخدار خود را قبل از شروع سفر به طور کامل بررسی کنید.

در صورت بروز خسارت در سفر ، از ویلچر خود در شرایط اولیه با تاریخ و ساعت عکس بگیرید.

هنگامی که آماده تحویل ویلچر خود به کارکنان هستید، اطمینان حاصل کنید که لوازم جانبی مناسب و تکیه گاه پا برداشته شده‌اند.

اگر با هواپیما پرواز می‌کنید، از قبل در مورد خطوط هوایی تحقیق کنید، زیرا برخی از آنها بیشتر از سایرین برای ویلچر مناسب هستند. به عنوان مثال، بسیاری از خطوط هوایی ارزان به صندلی‌های چرخدار رسیدگی نمی‌کنند و حتی ممکن است هزینه جابجایی را نیز دریافت کنند.

ویلچری که به خوبی نگهداری شده باشد، یک ویلچر ایمن است:

نگهداری و سرویس سالانه ویلچر برای جلوگیری از موقعیت‌های خطرناک بسیار مهم است و تضمین می‌کند که سواری شما برای سال‌های آینده بادوام و قابل اعتماد است.

برای صندلی‌های چرخدار برقی، یک باتری کاملا شارژ شده برای جلوگیری از گیر افتادن در زمانی که تنها هستید، مهم است. اگر متوجه چیز غیرعادی در صندلی خود شدید، با ارائه دهنده خود تماس بگیرید تا فوراً آن را تعمیر کند.

چک لیستی از قطعات مختلفی که نیاز به سرویس یا تعویض دارند، نگه دارید. این شامل موارد زیر است:

• دسته‌ها و پیچ و مهره‌ها
• بالشتک‌های صندلی و بالشتک‌های پشتیبان
• مجموعه چرخ جلو/عقب
• کمربند ایمنی
• محافظ پا
• باتری‌ها
• جوی استیک
• مونتاژ موتور
• کنترل کننده واحد پردازش مرکزی

اطلاعات ایمنی برای مراقبین:

ایمنی ویلچر برای بیماران به همان اندازه مهم است، و مراقبان باید بدانند که چگونه با ویلچر برای حداکثر راحتی کاربر به درستی کار کنند.

مراقب همیشه باید حواسش به ترمزها باشد، مخصوصاً در هنگام جابجایی. اگر بیمار شما نمی‌تواند خودش ترمزها را قفل یا باز کند، ترمز دستی یک انطباق مفید برای استفاده مراقب است.

همچنین به بیمار خود یادآوری کنید که از بالشتک و تکیه گاه پشتی به نفع خود استفاده کند، زیرا این اجزا به وضعیت و توزیع مجدد فشار کمک می‌کنند. اطمینان حاصل کنید که بالشتک به درستی قرار گرفته باشد و بالش به سمت جلو باشد.

ارتباط کلیدی است. همیشه بیمار خود را تشویق کنید تا بعد از مدتی موقعیت خود را تغییر دهد و هنگام دستیابی به اشیا از او کمک بخواهید.

حمل و نقل ایمن با صندلی چرخدار:

هنگام انتقال بیمار به ویلچر یا خارج از آن، مثل همیشه ابتدا ترمزها را چک کنید. برای جلوگیری از حرکت غیرمنتظره ویلچر و ایجاد آسیب، ترمز را فشار دهید.

تکیه‌گاه‌های پا باید برداشته یا به پهلو تا شوند. در غیر این صورت، به یک خطر سقوط تبدیل می‌شود.

تمام مسیرها را برای اشیا، فرش‌ها و کابل‌ها بررسی کنید. اثاثیه را جابجا کنید تا مسیری به راحتی با ورودی ساختمان در دسترس برای مانور آسان ایجاد کنید.
قبل از هل دادن ویلچر از در ورودی، اندازه‌گیری‌ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که بدون ضربه یا گیر کردن در آن جا می‌شود.

نظرات نهایی در مورد ایمنی صندلی چرخدار:

ویلچرها طوری طراحی شده‌اند که زندگی افراد دارای معلولیت را آسان‌تر کنند و این با ایمنی شروع می‌شود.

بسیاری از موقعیت‌ها می‌توانند باعث واژگونی ویلچر یا افتادن کاربر شوند. از عوامل محیطی گرفته تا توزیع ناهموار وزن، یک حرکت اشتباه می‌تواند منجر به آسیب شود.

یادگیری نحوه متعادل کردن مرکز ثقل و حرکت با احتیاط کلید ایمنی ویلچر است. همیشه اطراف خود را از نظر وجود موانع بررسی کنید، از شرایط جوی خطرناک اجتناب کنید و با تجهیزات و کمک مناسب آماده باشید.

 

خرید ویلچر ارزان، ایمن و در عین حال با کیفیت مسئله‌ای است که برای هر کاربر صندلی چرخدار یک دغدغه است. انواع مختلف ویلچر ایرانی ایران بهکار با کاربردها، ویژگی‌های گوناگون بر روی وب سایت ما موجود است. شما می‌توانید با بررسی آنها و همچنین مشورت با متخصصان و مشاوران ما، بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

منبع:
https://www.wheelchairjunkie.com/wheelchair-safety/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

کاستور نوری ویلچر

کاستورهای نوری چه هستند؟

سمیه شمیرانی
14 اسفند 1401

دستگاه‌های کمک بینایی: آینده‌ای روشن برای افراد دارای معلولیت بینایی

دستگاه‌های کمک بینایی را بشناسیم دستگاه‌های کمک بینایی، ابزارهایی هستند که به افراد
امیرحسین محامد
28 بهمن 1402
ویلچر درون شهری

ویلچر مناسب برای کاربرد درون شهری

ویلچر درون شهری بهترین نوع ویلچر درون شهری به ویژه برای افرادی که نیاز به کمک در حرکت
اسمعیل زاده
18 مرداد 1402

دلیل بازگشت وجه

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه
preloader