ورود و عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

×

روش‌های انتقال بیمار از ویلچر به تخت

سمیه شمیرانی
07 شهریور 1401
8 دقیقه زمان برای مطالعه
انتقال از ویلچر به تخت
امتیاز بدهید

راهنمای انتقال بیمار یا کاربر از ویلچر به تخت

انتقال بیمار از روی ویلچر به تختخواب یک مهارت ضروری است که لازم است یک کاربر ویلچر آن را یاد بگیرد. این فرایند شامل انتقال بیمار از ویلچر به تخت و از تخت به ویلچر می‌باشد. بیشتر اوقات، بیماران توانایی انتقال خود را ندارند، بنابراین به یک مراقب یا دستیار نیاز دارند تا آن‌ها را جابجا کند. یک مراقب می‌بایست موارد زیادی اعم از نکات ایمنی ویـلچر را یاد بگیرد.

درک و شناخت بسیار خوب تجهیزات برای اجرای سریع و ایمن این تکنیک حیاتی لازم است. اگر انتقال بین تخت و ویـلچر یا ویـلچر به تخت به خوبی انجام نشود، می‌تواند باعث آسیب و درد شود.

در این مقاله به بررسی برخی از متداول‌ترین و ایمن‌ترین روش‌ها و تکنیک‌هایی می‌پردازیم که برای انجام انتقال ایمن بیمار از ویـلچر به تخت و برعکس مورد نیاز هستند. هرچند فرآیندهای مختلفی توسط مراقبان انجام می‌شود، اما در اینجا ما تنها به ارائه و توصیف موارد ایمن‌تر که هیچگونه خطری برای بیمار از نظر سقوط یا جراحت ندارند، می‌پردازیم.

برای مشاهده جزئیات مربوط به ویلچرهای مختلف مانند ویلچرهای برقی، دستی و … از سایت ما دیدن کنید.

 

تجهیزات کمکی برای انتقال بیمار از تخت :

کاربر ویلچر زمانی که قدرت بلند کردن، تحرک و تحمل وزن خود را بدون هیچ کمکی نداشته باشد به وسیله‌های مختلفی وابسته می‌شود.

اساساً تجهیزاتی که برای انتقال بیمار استفاده می‌شود خطر آسیب را کاهش می‌دهد و همچنین جابجایی بیماران با این تجهیزات آسان‌تر است که می‌تواند کار را به طور موثر، سریع و ایمن انجام دهد.

تجهیزات پرکاربرد و ایمن بسیاری برای انتقال بیماران از ویـلچر به تخت و از تخت به ویـلچر وجود دارد، که در ادامه به بعضی از این تجهیزات اشاره خواهد شد.

 

کمربند گام‌برداری :

یکی از روش‌های انتقال بیمار از ویـلچر به تخت، استفاده از کمربند گام‌برداری است که روشی ایمن‌ برای انتقال بیماران است. کمربند گام‌برداری در واقع پارچه یا تسمه‌ای است که کاربر ویـلچر از آن استفاده می‌کند. مراقب اساساً هنگام حرکت به سمت تخت یا از تخت به ویلچر، بیمار را به کمربند می‌بندند و ثابت نگه می‌دارند.

باید در نظر داشته باشید که کمربند گام‌برداری فقط می‌تواند بیمار را نگه دارد و او را بلند نمی‌کند. اکثر مردم فکر می‌کنند که کمربند گام‌برداری می‌تواند بیمار را نیز بالا ببرد، اما فقط می‌تواند هنگام انتقال بیمار را ثابت نگه دارد.

برای بالا بردن بیمار می‌توان از بالابر استفاده کرد که برای مشاهده این محصول می‌توانید از سایت ما دیدن فرمایید.

تخته انتقال از ویلچر :

تخته انتقال یک تخته مسطح و محکم است که در واقع به عنوان پل استفاده می‌شود و فاصله بین تخت و ویلچر را پر می‌کند. مراقبین ویلچر از این تخته انتقال برای تامین حمایتی که هنگام انتقال بیمار از ویلچر به آن نیاز دارند استفاده می‌کنند.

تخت با قابلیت تنظیم ارتفاع :

استفاده از این تخت‌ها یکی از روش‌های ایده‌آل برای انتقال بیماران و همچنین راه‌حلی عالی و مناسب برای انتقال افرادی است که حرکت از ارتفاع کم یا زیاد را دشوار می‌دانند. ارتفاع این تخت‌ها به راحتی قابل تنظیم است بنابراین می‌توانید آن را با توجه به ارتفاع مورد نیاز خود تنظیم کنید.

تشک با لبه محافظ :

همانطور که می‌دانید، تشک یکی از لوازم راحتی در رختخواب به شمار می‌آید. اما تشک‌هایی که به طور معمول استفاده می‌شوند لبه‌های بسیار نرمی دارند و گاهی اوقات انتقال را دشوار می‌کنند. برخی از تشک‌ها دارای لبه‌های پر شده هستند که می‌توانند پشتیبانی بهتر و لازم را برای انتقال کاربران ویلچر فراهم کنند.

دستگیره معلولین :

این نرده‌های مخصوص می‌توانند پشتیبانی لازم را برای کاربر ویلچر فراهم نمایند. اکثر بیمارستان‌ها می‌توانند یک نقطه اتکا محکم فراهم کنند تا به این وسیله هنگام تغییر موقعیت، خارج شدن از آن و نشستن به شما کمک کنند.

هرچند تجهیزات ویلچر واقعاً راحت است و می‌توانید در تمام طول روز از آن استفاده کنید، اما به هر حال برای استراحت و کسب آرامش باید به رختخواب یا چیز دیگری بروید.

تجهیزات مورد نیاز همچنین می‌توانند به تکنیک‌های انتقال وابسته باشند و انواع مختلفی از آن‌ها وجود دارد. در ادامه به تعدادی از بهترین روش‌های انتقال بیماران از ویلچر به تخت اشاره خواهیم کرد.

آماده شدن برای انتقال :

قبل از اقدام به انتقال بیمار به ویلچر یا از ویلچر، آماده‌سازی بیمار ضروری است. اگر آماده‌سازی ضعیف باشد، به طور غیرمستقیم خطر اشتباه در هنگام انتقال، افتادن، آسیب‌دیدگی یا لغزش را افزایش می‌دهد. در تمام این موارد، بیمار ممکن است آسیب ببیند و همچنین ممکن است خطراتی برای مراقب داشته باشد.

اگر به فردی در بیمارستان کمک می‌کنید تا از روی ویلچر به تخت منتقل شود، باید بدن خود را از نظر قدرت و تحرک ارزیابی کنید. اگر از قسمت غالب یا قوی‌ترین قسمت بدن خود نیز استفاده کنید، مفید خواهد بود.

انتقال بیماران از ویلچر به تخت بستگی به زمان و قدرت بیمار دارد. معمولاً انتقال باید با ویلچر و با استفاده از سمت غالب بدن شما انجام شود. در این صورت، بیمار ویلچری، پایدارتر و ایمن‌تر خواهد بود.

باید مطمئن شوید که چیزی بین تخت و ویلچر وجود ندارد. وسایلی که می‌توانند منجر به لغزش شوند باید از سر راه برداشته شوند، زیرا گاهی اوقات یک چیز بی‌ضرر مانند یک دستمال کاغذی می‌تواند خطر بزرگی ایجاد کند.

نکته بعدی که باید به خاطر داشته باشید این است که ویلچر شما باید با ترمز یا چیز دیگری در جای خود ثابت نگه داشته شود. ویلچر باید یک سکوی بسیار پایدار باشد، در غیر این صورت ممکن است به کسی آسیب برسد یا بیمار آسیب ببیند.

مورد دیگر، زیرپایی ویلچر است که باید در وضعیت عمودی قرار گیرد زیرا بیمار باید در حین انتقال، به صندلی چرخدار نزدیک‌تر شود. در غیر این صورت، انتقال وی چالش برانگیز می‌شود.

در نهایت، وقتی در حال حرکت یا کمک به کسی هستید، باید به او بگویید از چه تکنیکی استفاده می‌کنید و چه اتفاقی باید بیفتد. هنگامی که آن‌ها روند کلی را درک کنند، قطعاً تا حد امکان به شما در انتقال کمک خواهند کرد.

 

تکنیک‌های انتقال با ویلچر:

تکنیک‌های زیادی برای انتقال از ویلچر به رختخواب وجود دارد که در ادامه به بررسی برخی از بهترین‌ تکنیک‌ها می‌پردازیم. ابتدا، ما در مورد استراتژی‌هایی بحث خواهیم کرد که در آن کاربر به هیچ کمک خارجی از کسی نیاز ندارد. و سپس در مورد تکنیک‌هایی صحبت خواهیم کرد که فقط با یک مراقب یا دستیار قابل اجرا هستند.

خود انتقالی :

خود انتقالی تکنیکی است که در آن کاربر می‌تواند بدون نیاز به کمک مراقب، خود را انتقال دهد. این تکنیک فقط برای افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند و همچنین برای کسانی که قدرت کافی برای بلند کردن خود، بدون کمک مراقب دارند، بهترین است.

در اینجا ما فقط رویه جابجایی از تخت به ویلچر را مورد بحث قرار می‌دهیم، و اگر می‌خواهید روند حرکت از ویلچر به تختخواب را انجام دهید، کافی است برعکس این روند عمل کنید.

• ابتدا باید ویلچر خود را در کنار تخت قرار دهید تا آماده‌سازی که در بالا به آن اشاره شد را انجام دهید.
• در مرحله بعد، باید ویلچر را در زاویه 30 درجه نسبت به تخت خود قرار دهید تا جابجایی را آسان‌تر و ایمن‌تر کنید.
• اگر تخت قابل تنظیم دارید، باید از تنظیم Hi-Low برای تراز کردن تخت مطابق با ویلچر خود یا شاید کمی بالاتر استفاده کنید.
• سپس، باید به لبه ویلچر خود بیایید و پاهای خود را روی زمین بگذارید. اطمینان حاصل کنید که ویلچر نزدیک و در دسترس شما باشد.
• اکنون از دست عقب خود در سمت سفت یا لبه تشک و از دست قوی دیگر خود روی صندلی ویلچر برای حمایت بدن استفاده کنید.
• حالا وقتی خود را بلند می‌کنید، خود را به جهت حرکت خم کنید و با خیال راحت روی ویلچر خود بچرخید.
• حال خود را روی ویلچر تنظیم کنید تا راحت باشد.
اگر می‌خواهید از ویلچر به تخت منتقل شوید، این روش را تکرار کنید.

انتقال خود با تخته انتقال :

انتقال خود را می‌توان با کمک تخته انتقال بسیار آسان و حتی ایمن‌تر کرد. تخته انتقال به بیماران ویلچری کمک می‌کند تا به راحتی از تخت به ویلچر خود منتقل شوند.

استفاده از تخته انتقال یک تکنیک عالی و پایدار برای کسانی است که قدرت بلند کردن بدن خود را بدون کمک مراقب ندارند.

• ابتدا باید روی لبه سفت تخت بنشینید و پاهای خود را صاف روی زمین بگذارید.
• سپس ویلچر را با توجه به تخت خود در زاویه 30 درجه قرار دهید.
• اگر یک تخت با ارتفاع قابل تنظیم دارید، باید ارتفاع تخت را با ویلچر خود هماهنگ کنید.
• حالا باید یک سر تخته انتقال را زیر ران خود و طرف دیگر را روی صندلی ویلچر قرار دهید.
• اکنون باید مطمئن شوید که تخته کاملاً در جای خود قرار گرفته است و وقتی وزن خود را روی آن می‌گذارید از جای خود حرکت نمی‌کند.
• اکنون باید وزن بدن خود را با بازوهای خود بلند کرده و به سمت تخته حرکت کنید.
• ممکن است برای انجام این کار به چندین بار تلاش نیاز داشته باشید.
• هنگامی که به صندلی چرخدار رسیدید، می‌توانید تخته را بردارید و در وضعیت راحت و ایمنی قرار بگیرید.

انتقال کمکی (پیوت و پایه) :

این روش انتقال بیمار از ویلچر به تخت برای افرادی که قدرت بلند کردن خود را ندارند مناسب است. این انتقال کمکی با نام پیوت و پایه یا انتقال محوری نیز شناخته می‌شود. این انتقال کمکی مفید است زیرا شما مجبور نیستید کاری انجام دهید و همه چیز می‌تواند با کمک انتقال کمکی انجام شود.

  • ابتدا باید ویلچر خود را در زاویه 30 درجه نسبت به تخت خود قرار دهید.
  • بهترین کار این است که کمربند گام‌برداری یا کمربند انتقال را به طور ایمن روی کمر کاربر قرار دهید.
  • مطمئن شوید که کمربند سفت نباشد، بلکه باید محکم باشد.
  • حالا مطمئن شوید که تشک باید در سطح صندلی ویلچر شما باشد.
  • حال به بیمار روی ویلچر در وضعیتی که پایش روی زمین است کمک کنید.
  • اکنون مراقب باید در حالی که کمربند گام‌برداری را نگه داشته است، در جلوی ویلچر قرار گیرد.
  • در مرحله بعدی باید از بیمار بخواهید که دستش را دور کمر شما بگذارد نه گردن شما.
  • به این ترتیب از بیمار ویلچری بخواهید که خود را بلند کرده و بچرخاند و شما باید با کمربند گام‌برداری از تلاش او حمایت کنید.
  • بهتر است بسیار مراقب باشید که آن‌ها را بالا نبرید زیرا کمربند گام‌برداری وسیله بالابر نیست.
  • در پایان، قبل از اینکه کمربند را رها کنید، باید مطمئن شوید که کاربر به طور مناسب روی ویـلچر قرار گرفته است.

سخن پایانی :

انتقال بیمار از ویلچر به تخت، روش‌ها و تکنیک‌های زیادی دارد. اکثر کاربران ویلچر باید این تکنیک‌ها را بدانند. در مقاله فوق به بررسی تعاریف و توضیحات مناسب پرداخته شد.

این تکنیک‌ها برای کودکان نوپا با پاهای شکسته و همچنین برای بیماران سکته مغزی نیز ضروری است. یک روش انتقال خودکار نیز وجود دارد که برای ویلچرهای چرخدار بزرگ بهترین است.

این تکنیک‌ها همچنین به شما کمک می‌کنند یک فرد که دچار فلج چهار اندام شده را از تخت به ویلچر منتقل کنید. شما باید تمام تکنیک‌های بالا را بررسی کنید.

شما می‌توانید جهت بررسی و خریداری انواع ویلچرهای ایرانی، برقی، ساده، ارتوپدی، حمامی، اطفال، ویلچرهای دست دوم و سایر محصولات ایران بهکار به سایت ما مراجعه نمایید.

 

منبع
https://wheelchairsvilly.com/transferring-patient-from-wheelchair-to-bed-procedure/

 

یک پاسخ به “روش‌های انتقال بیمار از ویلچر به تخت”

  1. ممنون از مقاله خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ویلچر هوشمند

واقعیت مجازی و توانبخشی

واقعیت مجازی: انقلابی در دنیای توانبخشی   توانبخشی، سفری پرفراز و نشیب برای
امیرحسین محامد
29 بهمن 1402
سلولهای بنیادی

درمان با سلولهای بنیادی

سولهای بنیادی چگونه می‌تواند در درمان مؤثر باشند؟ درمان با سلولهای بنیادی نوعی داروی
اسمعیل زاده
24 اردیبهشت 1402

دلیل بازگشت وجه

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه
preloader